حواس حياةأرفيس علي2025-07-142025-07-142025-07-14https://repository.univ-msila.dz/handle/123456789/47012الملخص: تناولت نظرية المعرفة عند فلاسفة الإسلام طبيعة المعرفة، مصادرها، حدودها، وقد تأثروا بالفكر اليوناني، خاصة أفلاطون وأرسطو، لكنهم أضفوا عليها طابعا إسلاميا مميزا، حيث حدد فلاسفة الإسلام عدة مصادر لاكتساب المعرفة وأهمها العقل باعتباره الأداة الأساسية لاكتساب المعرفة من خلال فهم الوجود والحقائق الكلية، لكنه ليس المصدر الوحيد، فالحواس والتجربة تلعبان دورا مهما وأساس للمعرفة العلمية، كما يرى الصوفيون أن الإلهام والكشف هي معرفة باطنية تدرك بالقلب لا بالعقل وهي معرفة اشراقية عرفانية أما الوحي فهو أسمى و أرقى درجات المعرفة، فنجد أن المعرفة عند ابن رشد تقوم على العقل والاستدلال المنطقي، معتبرا أن البرهان العقلي هو السبيل الأوثق للوصول الى اليقين، في حين ركز ابن عربي على المعرفة العرفانية والكشف الصوفي، معتبرا أن العقل محدود ولا يستطيع إدراك الحقائق الإلاهية المطلقة، فالمعرفة الحقة تأتي من الإلهام والكشف، حيث يفيض الله بالمعرفة على قلوب العارفين وهي لا تحتاج إلى استدلال أو برهان، بل هي ادراك مباشر للحقيقة. الكلمات المفتاحية: نظرية، المعرفة، العقل، التجربة، الكشف Abstract: The theory of knowledge among Islamic philosophers dealt with the nature of knowledge, its sources, and its limits. They were influenced by Greek thought, especially Plato and Aristotle, but they gave it a distinctive Islamic character, as Islamic philosophers identified several sources for acquiring knowledge, the most important of which is the mind, as it is the basic tool for acquiring knowledg Through understanding existence and universal truths, but it is not the only source, as the senses and experience play an important role and are the basis for scientific knowledge. Sufis also see that inspiration and revelation are inner knowledge that is realized by the heart, not by the mind, and it is an oriental, mystical knowledge. Revelation, however, is the highest and finest level of knowledge. We find that knowledge according to Ibn Rushd is based on reason and logical reasoning. He considered that rational proof is the most reliable way to reach certainty, while Ibn Arabi focused on mystical knowledge and Sufi revelation, considering that the mind is limited and cannot comprehend absolute divine truths. True knowledge comes from inspiration and revelation, as God overflows knowledge into the hearts of those who know it and it does not require inference or proof, but rather is a direct realization of the truth. Keywords: theory, knowledge, mind, experience, discoveryotherنظرية المعرفة في الفكر الإسلامي -ابن رشد وابن عربي-أنموذجاThesis