غضبان نوريزبيري محمداشراف: كباهم خميسة2025-07-172025-07-172025-07-17https://repository.univ-msila.dz/handle/123456789/47351هدفت الدراسة إلى التعرف على اتجاهات تلاميذ السنة الرابعة متوسط نحو دور مستشار التوجيه المدرسي والمهني -دراسة ميدانية ببعض متوسطات بلدية أولاد عدي القبالة ولاية المسيلة، حيث اعتمدنا المنهج الوصفي التحليلي في كل مجريات الدراسة، وتم اختيار عينة عشوائية بسيطة من مجتمع الدراسة قدرت ب (100) تلميذا وتلميذة، ولجمع البيانات أعددنا استبيان يتكون من أربعة أبعاد يتضمن (32) بندا تؤشر إلى مهام مستشار التوجيه في المؤسسات التربوية، حيث تم التحقق من صحة الفرضيات باستخدام الأساليب الإحصائية التالية: (التكرارات، المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية). وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - اتجاهات تلاميذ السنة الرابعة متوسط إيجابية نوعا ما نحو دورمستشار التوجيه المدرسي والمهني. - اتجاهات تلاميذ السنة الرابعة متوسط إيجابية نحو دورمستشار التوجيه المدرسي والمهني في تعزيز العلاقات الاجتماعية. –اتجاهات تلاميذ السنة الرابعة متوسط إيجابية نحو دور مستشار التوجيه المدرسي والمهني في ضمان سيولة الاعلام وتنمية الاتصال في المؤسسة. - اتجاهات تلاميذ السنة الرابعة متوسط إيجابية نحو دور مستشار التوجيه المدرسي والمهني في متابعة المسار المدرسي. - اتجاهات تلاميذ السنة الرابعة متوسط إيجابية نوعا ما نحو دور مستشار التوجيه المدرسي والمهني في التكفل النفسي. الكلمات المفتاحية: -الاتجاهات -مستشار التوجيه المدرسي والمهني – تلاميذ السنة الرابعة متوسط Abstract: The studyaimed to explore the attitudes of fourth-year middle schoolstudentstoward the role of the school and career guidance counselor. It was a fieldstudyconducted in several middle schools in the municipality of OuledAddiGuebala, M'sila Province. The descriptive-analyticalmethodwasadoptedthroughout the study. A simple randomsample of 100 male and femalestudentswasselectedfrom the study population. To collect data, a questionnaire consisting of four dimensions and 32 items wasdeveloped to reflect the tasks of the guidance counselor in educational institutions. The validity of the hypotheseswastestedusing the followingstatisticalmethods:frequencies, arithmeticmeans, and standard deviations. The studyyielded the followingresults: • Fourth-year middle schoolstudents have somewhat positive attitudes toward the role of the school and career guidance counselor. • Students’ attitudes are positive regarding the counselor’srole in enhancing social relationships. • Students’ attitudes are positive regarding the counselor’srole in ensuring information flow and promoting communication within the institution. • Students’ attitudes are positive regarding the counselor’srole in monitoring academicprogress. • Students’ attitudes are somewhat positive regarding the counselor’srole in providingpsychological support. Keywords: Attitudes – School and Career Guidance Counselor – Fourth-Year Middle School Pupilsotherاتجاهات تلاميذ السنة الرابعة متوسط نحو دور مستشار التوجيه المدرسي والمهني -دراسة ميدانية ببعض متوسطات أولاد عدي لقبالة بالمسيلة-Thesis