Ali BOUZIDI2025-06-102025-06-102025-04-17https://repository.univ-msila.dz/handle/123456789/46373تهدف هذه الأطروحة إلى ا لنمذجة والتحكم في نظام نقل الطاقة عالي الجهد بتيار مس تمر القائم على المحولات المعيارية متعددة المس تويات. تُعد هذ ه الأنظمة ضرورية لنقل الطاقة بكفاءة عبر مسافات طويلة ولدمج الطاقات المتجددة. واستنادًا إلى نموذج مناسب لمحطة قائمة على المحولات المعياري ة ذات خمسة مس تويات، تم تطوير استراتيجيات تحكم لضمان الاس تقرار وزيادة الموثوقية وتحسين الأداء العام للنظام. وتتضمن هذه الاستراتيجيات التحكم التنبؤي والتحكم المباشر في الطاقة المس تند ع لى التحكم في الوضع المنزلق. وأخيرًا، يتم تقديم عمليات محاكاة للتحقق من صحة النماذج واستراتيجيات التحكم المعتمدة. توضح النتائج فعالية هذه الأساليب في مجموعة متنوعة من السيناريوهاتThe main objective of this thesis is to model and control a high-voltage direct current (HVDC) power transmission system based on modular multilevel converters (MMCs). MMC-HVDC systems are crucial for the efficient transmission of energy over long distances and for the integration of renewable energies. Based on a suitable model of a five-level MMC-based terminal, control strategies have been developed to ensure stability, increase reliability and improve overall system performance. These strategies include predictive control and Direct Power Control (DPC) based on sliding mode control. Finally, numerical simulations are presented to validate the models and control strategies adopted. The results demonstrate the effectiveness of these approaches in a variety of scenarios.frHigh voltage direct current transmissionModular multilevel converterPredictive controlDirect power controlSliding modeSuper Twisting algorithm.نقل التيار الم س تمر بالجهد العالي ، المحول متعدد المس تويات المعياري، التحكم التنبؤي، التحكم المباشر في الطاقة، الوضع الانزلاقي، خوارزمية التواء فائق .Modélisation et commandes d'un système HVDC à base de convertisseurs modulaires multiniveauxThesis