جملي سلسبيلاشراف: بونابي الطاهر2025-02-132025-02-132025-02-13https://repository.univ-msila.dz/handle/123456789/46094عرف الفكر الإسلامي انتاجا علميا ضخما في موضوع تصنيف العلوم مشرقا ومغربا، كما شغل هذا الموضوع علماء الغرب الإسلامي، فاحتل جزءًا هاما في الفكر الإسلامي. و قد حاولنا تتبع كل محاولات علماء الغرب الإسلامي في مجال تصنيف العلوم و لفت انتباهنا محاولتين أساسيتين بالأندلس خلال القرنين 4و5 الهجريين عند ابن حزم و ابن عبد البر، و جيئ بعدهما بمحاولة جديرة بالبحث في القرن الثامن الهجري عند عبد الرحمن بن خلدون . كما خضعت بنية التصنيف لتأثيرات التوجهات الفكرية للمصنف إضافة الى ما تقتضيه المحكمات الحضارية والثقافية والدينية. فرغم البعد الزمني بين الفترتين الا انها توحدت الغايات خلال تصنيف العلوم ، مما يفسر الوحدة الفكرية عند علماء الغرب الإسلامي؛ حيث تم تفسير المفاهيم العلمية وتطبيقاتها بموجب ما يقتضيه الشرع ، فقد استفاد علماء الغرب الإسلامي من الرؤية الشمولية التي حملها القران الكريم و بذلك ساهم تصنيف العلوم في تحقيق التوازن بين الدين والعلم ،حيث لعب دورا بارزا في توجيه الجهود والاستثمارات نحو تحسين الحياة الإنسانية وتطويرها بشكل فعال، فعكس رؤية شاملة للإنسان وبيئته من خلال اقرارهم بتداخل و تكاملية العلوم ما أدى بهم الى ادراج مناهج تربوية تعليمية ، مطّلعين في ذلك الى ذرء جيل متكامل يسعى لرضا الله تعالى . فقد استخدم علماء الغرب الإسلامي المعرفة العلمية بشكل يتوافق مع القيم والمبادئ الإسلامية وبذلك حكّموا الغاية العلمية الوظيفة العملية خلال تصنيفهم للعلوم. الكلمات المفتاحية:تصنيف العلوم ، تنظيم المعرفة ، الغرب الإسلامي ، الغاية العلمية ، الغاية العملية . Abstract: Islamic thought has known a huge scientific production on the subject of classifying sciences, throughout the Middle East, as this subject has occupied the Western Islamic scholars too, occupying an important part in Islamic thought. We have tried to track all the attempts of Western Islamic scholars in the field of classification of sciences, and two basic attempts in Andalusia during The 4th and 5th centuries AH caught our attention; one by Ibn Hazm and another by Ibn Abd al-Barr, and after them an attempt worth researching in the 8th century AH, by Abd al-Rahman bin Khaldun. The structure of the classification was also subject to the influences of the intellectual orientations of the author, in addition to the the civilizational, cultural and religious context. Despite the time gap between the two periods, they had the same goals for the classification of sciences, which explains the intellectual unity of Western Islamic scholars, where scientific concepts and their applications were explained as required by Islamic Sharia law. Western Islamic scholars have benefited from the holistic vision conveyed by the Qur’an, thus, the classification of sciences contributed to achieving a balance between religion and science, as it played a prominent role in directing efforts and investments towards improving and developing human life effectively, reflecting a holistic vision to Man and his environment, through their recognition of the intersection and complementarity of sciences, which led them to include educational curricula, aspiring for educating an integrated generation that seeks the satisfaction of Allah. Western Islamic scholars used scientific knowledge in a manner consistent with Islamic values and principles, merging the scientific purpose with practical functionality in the classification of sciences. Keywords: classification of sciences, organization of knowledge, the Islamic West, scientific purpose, practical purpose.otherتصنيف العلوم في الغرب الإسلامي بين الغاية العلمية والوظيفة العملية من ابن عبد البر إلى عبد الرحمن بن خلدونThesis