بن صالح ايمانميهوبي اسماءاشراف:نبيلة تلالي2025-02-052025-02-052025-02-05https://repository.univ-msila.dz/handle/123456789/45656هدفت الدراسة الى الكشف عن مستوى التمكين النفسي لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني –دراسة ميدانية بمركز التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني ببوسعادة ، وفحص دلالة الفرووق في التمكين النفسي تعزى لمتغير (الجنس –الخبرة – الرتبة الوظيفية) ومن اجل تحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي ، بالاعتماد على أداة الدراسة التي تمثلت في مقياس التمكين النفسي من إعداد'' سبرايترز ,1995 ,sprietzer''على عينة من مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بمركز التوجيه ببوسعادة ، حيث بلغ حجم العينة (50) مستشار ومستشارة توجيه، حيث تم الاعتماد على الطريقة العشوائية في تحديد عينة الدراسة الأساسية التي تم اختيارها بطريقة بسيطة وبعد المعالجة الإحصائية لبيانات الدراسة ، توصلتإلىالنتائجالتالية:  مستوىالتمكينالنفسيلدىمستشاريالتوجيهوالإرشادالمدرسيوالمهنيمرتفع.  لاتوجد فروقذاتدلالةإحصائيةفيمستوىالتمكينالنفسيلدىمستشاريالتوجيهوالإرشادالمدرسيوالمهنيتعزىلمتغيرالجنس  لاتوجدفروقدالةاحصائيامستوىالتمكينالنفسيلدىمستشاريالتوجيهوالإرشادالمدرسيوالمهنيتعزىلمتغيرالخبرة.  لاتوجدفروقدالةاحصائيامستوىالتمكينالنفسيلدىمستشاريالتوجيهوالإرشادالمدرسيوالمهنيتعزىلمتغيرالرتبةالوظيفية. الكلمات المفتاحية: التمكين النفسي - مستشاريالتوجيهوالإرشادالمدرسيوالمهني Study summary: The study aimed to reveal the level of psychological empowerment among school and vocational guidance and counseling counselors - a field study at the School and Vocational Guidance and Counseling Center in BouSaada, and to examine the significance of the differences in psychological empowerment due to the variable (gender - experience - job rank).In order to achieve the objectives of the study, the descriptive approach was used, and the descriptive approach was used, relying on the study tool, which was the psychological empowerment scale prepared by “Sprietzer, 1995”, on a sample of school and vocational guidance and counseling counselors at the Guidance Center in BouSaada, where it reached The sample size was (50) male and female guidance counselors. The random method was relied upon to determine the basic study sample, which was chosen in a simple way and after statistical processing of the study data.I reached the following results:  The level of psychological empowerment among school and vocational guidance and counseling counselors is high.  There are no statistically significant differences in the level of psychological empowerment among school and vocational guidance and guidance counselors due to the gender variable.  There are no statistically significant differences in the level of psychological empowerment among school and vocational guidance and counseling counselors due to the variable of experience.  There are no statistically significant differences in the level of psychological empowerment among school and vocational guidance and counseling counselors due to the variable of job rank. key words:psychological empowerme - School and vocational guidance and guidance counsotherمستوى التمكين النفسي لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني - دراسة ميدانية بمركز التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني ببوسعادة -Thesis