عيمر رزيقةحروز نور الهدىاشراف: مكفس عبد المالك2025-07-222025-07-222025-07-22https://repository.univ-msila.dz/handle/123456789/47402ملخص الدراسة: تهدف هذه الدراسة إلى تقييم مدى فاعلية الرقمنة في المدارس الابتدائية الجزائرية من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي، باعتبارهم من أبرز الفاعلين في العملية التعليمية وأول من يتعامل مع تأثيرات هذا التحول على أرض الواقع، وقد ركزت الدراسة على عدة محاور أساسية تمثلت في: الكشف عن أثر الرقمنة في متابعة المسار الدراسي للتلميذ، ودورها في تحسين التواصل التربوي بين الأستاذ والتلميذ، إضافة إلى دورها في تطوير المسار المهني للعاملين داخل المؤسسة التعليمية، كما تناولت الدراسة البُعد الإحصائي من خلال اختبار وجود فروق دالة إحصائيًا في تقييم الرقمنة تبعًا لمتغيري عدد سنوات الخبرة والمؤهل العلمي لدى الأساتذة، من أجل الوقوف على مدى تجانس المواقف والاتجاهات نحو الرقمنة في بيئة التعليم الابتدائي. وقد توصلت النتائج إلى أن الرقمنة تُعد أداة فعالة في تسهيل المهام اليومية للأساتذة، وتعزيز عملية التواصل مع أولياء الأمور، كما أظهرت الدراسة قبولًا عامًا للدور الذي تلعبه الرقمنة في تحسين جودة العملية التعليمية. من جهة أخرى، لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير عدد سنوات العمل، في حين سُجل اختلاف في التقييم تبعًا لمستوى المؤهل العلمي، مما يدل على أهمية التكوين الأكاديمي في إدراك جدوى التكنولوجيا التربوية. الكلمات المفتاحية: الرقمنة، المدرسة الجزائرية، أساتذة التعليم الابتدائي. Abstract: This study aims to evaluate the effectiveness of digitization in Algerian primary schools from the perspective of primary school teachers, considering them as key actors in the educational process and the first to experience the practical impact of this transformation. The study focused on several core areas, including: examining the effect of digitization on tracking students’ academic progress, its role in enhancing pedagogical communication between teachers and students, and its contribution to the professional development of administrative and educational staff within the institution. Additionally, the study explored the statistical dimension by testing the existence of significant differences in the evaluation of digitization based on the variables of years of experience and academic qualifications among teachers, in order to assess the consistency of attitudes and perspectives toward digitization in the primary education environment. The findings revealed that digitization serves as an effective tool in facilitating teachers’ daily tasks and strengthening communication with parents. The study also showed a general acceptance of the role of digitization in improving the quality of the educational process. On the other hand, no statistically significant differences were found based on the variable of years of work experience, whereas differences in evaluation appeared according to the level of academic qualification, indicating the importance of academic training in understanding the value of educational technologies. Keywords: Digitization, Algerian school, Primary school teachers.otherتقييم الرقمنة في المدرسة الجزائرية من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي - دراسة ميدانية مجموعة من المدارس الابتدائية ببلدية أولاد عدي القبالة -Thesis