ضيف سميحةجلود الياقوتاشراف :ولد جاب الله سعاد2025-02-062025-02-062025-01https://repository.univ-msila.dz/handle/123456789/45854ملخص الموضوع تضمنت دراستنا تصميم حملة إعلامية، نهدف من خلالها الى نشر المعرفة والمعلومات حول حماية التراث وأهميته، لاسيما لدى السكان المحليين لقلعة بني حماد، وتوعيتهم للحفاظ على تراثهم الذي يشكل مسؤولية تتطلب جهدا متظافرا من مختلف الجهات المعنية، لكونها إرثا وطنيا هاما ذا قيمة استثنائية، على المستويات المحلية والإقليمية والدولية. حيث تضمن العمل فصلين، الفصل الأول يشمل الإطار النظري الذي تضمن ثلاثة مباحث، تطرقنا في المبحث الأول إلى ماهية الحملات الإعلامية، ثم انتقلنا بعد ذلك الى المبحث الثاني الذي تناول حماية التراث الثقافي، ثم المبحث الثالث الذي عرضنا فيه قلعة بني حماد الأثرية، بينما خصصنا الفصل الثاني للجانب التطبيقي وفيه اتبعنا مراحل تصميم الحملة الإعلامية. الكلمات المفتاحية الحملات الإعلامية، حماية التراث الثقافي، قلعة بني حماد Summary; Our study included designing a media campaign, through which we aim to disseminate knowledge and information about the protection of heritage and its importance, especially among the local residents of Beni Hammad Castle, and to aware them about preserving their heritage, which constitutes a responsibility that requires a concerted effort from various concerned parties, as it is an important national heritage of exceptional value. Local, regional and international levels. The work included two chapters; the first chapter included a theoretical framework that included three sections. In the first section, we touched on the nature of media campaigns, then we moved to the second section, which dealt with the protection of cultural heritage, then the third section, in which we presented the archaeological castle of Beni Hammad, while we devoted the second chapter for the practical aspect, in which we follow the stages of designing the media campaign. Key words: Media campaigns, cultural heritage protection, Beni Hammad Castleotherتصميم حملة إعلامية لحماية التراث والآثار بقلعة بني حمادThesis