محمد شيكوش منىاشراف: علي شريف حورية2025-07-142025-07-142025-07-14https://repository.univ-msila.dz/handle/123456789/47078هدفت الدراسة إلى الكشف عن علاقة السلطة المدرسية بالنجاح المدرسي دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ السنة الرابعة متوسط بمتوسطة أحمد شوقي-مدينة مسيلة-، اعتمدنا المنهج الوصفي في مجريات الدراسة، تم اختيار عينة عشوائية منتظمة قدرت ب (84) تلميذا وتلميذة الذين يفوق معدلهم (10)، تم إعداد استبيان بغرض جمع البيانات، وللتحقق من صحة الفرضيات اسخدمنا الأساليب الاحاصية المناسبة (المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، معامل الارتباط بيرسون لحساب العلاقة) وتمثلت فرضيات الدراسة فيما يأتي: الفرضية العامة: - توجد علاقة ارتباطية بين السلطة المدرسية والنجاح المدرسي. الفرضيات الجزئية: - توجد علاقة ارتباطية بين الممارسات السلطوية الداعمة للتلاميذ والنجاح المدرسي. - توجد علاقة ارتباطية بين الممارسات التربوية للأستاذ المحفزة للتلميذ والنجاح المدرسي. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - وجود علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين السلطة المدرسية والنجاح المدرسي. - وجود علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين الممارسات السلطوية الداعمة للتلميذ والنجاح المدرسي. - وجود علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين الممارسات التربوية المحفزة للتلميذ والنجاح المدرسي الكلمات المفتاحية: السطلة المدرسية، الممارسات السلطوية الداعمة للتلاميذ، الممارسات التربوية للأستاذ المحفزة للتلميذ، النجاح المدرسي. Abstract: The study aimed to investigate the relationship between school authority and academic achievement through a field study conducted on a sample of fourth-year middle school students at Ahmed Shawqi Middle School – M’sila City. The descriptive method was adopted for the course of the study. A systematically random sample of 84 students, whose average grade exceeded 10/20, was selected. A questionnaire was prepared to collect data, and appropriate statistical methods (means, standard deviations, and Pearson correlation coefficient) were used to test the hypotheses. The study was based on the following hypotheses: General Hypothesis: • There is a correlational relationship between school authority and academic achievement. Sub-Hypotheses: • There is a correlational relationship between supportive authoritarian practices toward students and academic achievement. • There is a correlational relationship between the teacher’s educational practices that motivate the student and academic achievement. The study reached the following results: • A statistically significant correlation between school authority and academic achievement. • A statistically significant correlation between supportive authoritarian practices toward students and academic achievement. • A statistically significant correlation between the teacher's motivational educational practices and academic achievement. Keywords: school authority, supportive authoritarian practices toward students, teacher’s motivational educational practices, academic achievementotherالسلطة المدرسية وعلاقتها بالنجاح المدرسي -دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ السنة الرابعة متوسط بمتوسطة أحمد شوقي مدينة مسيلة-Thesis