مشري اكرام2025-07-172025-07-172025-06-20https://repository.univ-msila.dz/handle/123456789/47359تضمنت دراستنا تصميم حملة إعلامية موجهة نحو فئة طلبة السنة الأولى الجامعيين، تهدف إلى التعريف بمشروع "طالب خمس نجوم"، وتشجيعهم على المشاركة فيه منذ بداية مسارهم الجامعي، لما يحمله من أهمية في بناء شخصية الطالب الجامعي المتكاملة، وتطوير مهاراته في مجالات متعددة كالتفوق الأكاديمي، والعمل التطوعي، والتبادل الطلابي، والانفتاح على الحياة الجامعية. شملت الدراسة فصلين أساسيين؛ حيث تناول الفصل الأول الإطار النظري حيث تضمن الإطار المفاهيمي للحملات الإعلامية من حيث: مفهومها أنواعها وأهدافها، أهميتها، المبادئ الفعالة لنجاحها، مراحل تخطيطها، إلى غاية الصعوبات التي تواجهها، بالإضافة إلى عرض تفصيلي لمشروع "طالب" خمس نجوم" وشروط الترشح له. أما الفصل الثاني فقد خصص للجانب التطبيقي حيث تضمن مراحل إعداد الحملة الإعلامية وتنفيذها، بدءا بمرحلة ما قبل التصميم، مرورا بمرحلة التصميم إلى مرحلة ما بعد التصميم. وخلصت الدراسة إلى أهمية اعتماد حملات إعلامية مدروسة وموجهة داخل الجامعة، لدعم المبادرات الوطنية وتحقيق اندماج أكبر للطلبة في محيطهم الجامعي والمجتمعي. الكلمات المفتاحية: الحملة الإعلامية، الطالب الجامعي، مشروع طالب خمس نجوم، التميز، وزارة التعليم العالي. Summary: Our study involved designing a media campaign directed towards first-year university students. It began by introducing the concept of a “Five-Star Student” and encouraging them to participate from the start of their university journey in what contributes significantly to building the integrated university student personality, and developing their skills in various fields such as academic excellence, volunteering, student exchange, and openness to university life. The study included two main chapters. The first chapter tackled the theoretical framework, where it addressed the conceptual framework of media campaigns in terms of: their concept, types, objectives, effective models for their implementation, stages of planning them, and the challenges they face. In addition, it addressed the process of designing the “Student Request” project campaign, and the eligibility conditions for applying to it. As for the second chapter, it covered the applied aspect, discussing the stages of preparing and implementing the media campaign, starting from the pre-design phase, passing through the design stage, to the post-design implementation stage. The study concluded by emphasizing the importance of preparing a media campaign directed within the university environment to support national initiatives and achieve greater integration of students in their academic and personal lives. Keywords: Media campaign, university student, Five-Star Student, Ministry of Higher Education.otherتصميم حملة إعلامية لمشروع طالب خمس نجومThesis