آية لعمراني2025-09-032025-09-032025-06-20https://repository.univ-msila.dz/handle/123456789/47500تهدف هذه المذكرة إلى تسليط الضوء على الدور الحيوي الذي تلعبه الأسرة في تنشئة الطفل وتنمية وعيه الرقمي، في ظل التوسع الكبير في استخدام التكنولوجيا ووسائل الإعلام الحديثة. تتناول الدراسة مفهوم التربية الرقمية كعملية تربوية حديثة تهدف إلى إكساب الطفل مهارات الاستخدام الآمن والواعي للتكنولوجيا الرقمية. اُعتمدت في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لدراسة عينة عشوائية بسيطة، بالإضافة إلى إجراء استبيان لعينة من أولياء الأمور البالغ عددهم 50مُفردة بهدف جمع البيانات وتحليلها. استندت هذه الدراسة على مجموعة من الدراسات السابقة التي ارتبطت بالموضوع والتي ساعدت في تحديد المشكلة البحثية للدراسة ومتغيراتها. بعد جمع البيانات وتحليلها، توصلت الدراسة الى النتائج التالية: لقد كشفت هذه الدراسة عن صورة معقدة وواقعية للأسر في العصر الرقمي. هناك وعي كبير بالمفاهيم والمخاطر، وإيمان بضرورة التربية الرقمية. وهناك أغلبية تحاول جاهدة تطبيق القواعد والاستراتيجيات الإيجابية. لكن كل هذه الجهود تصطدم بعائق حقيقي يتمثل في " ضغوط الحياة وانشغال الأهل “، مما يؤدي إلى ممارسات متقطعة وغير منتظمة لدى شريحة كبيرة، وفجوة سلوكية واضحة بين ما يؤمن به الآباء وما يستطيعون تطبيقه بالفعل. This thesis aims to highlight the vital role that the family plays in the upbringing of the child and the development of their digital awareness, in light of the significant expansion in the use of technology and modern media. The study addresses the concept of digital education as a modern pedagogical process aimed at equipping the child with the skills for safe and conscious use of digital technology. The study adopts a descriptive-analytical method to examine a simple random sample, in addition to conducting a questionnaire involving a sample of 50 parents, with the aim of collecting and analyzing data. This research is based on a set of previous studies related to the topic, which helped in defining the research problem and its variables. After collecting and analyzing the data, the study reached the following results: This study reveals a complex and realistic picture of families in the digital age. There is a strong awareness of concepts and risks, and a belief in the necessity of digital parenting. A majority is striving to implement positive rules and strategies. However, all these efforts are hindered by the real obstacle of "life pressures and parents' preoccupations," leading to sporadic and irregular practices for a large segment, and a clear behavioral gap between what parents believe and what they are actually able to implement.otherدور الأسرة في تجسيد التربية الرقمية للطفل " دراسة ميدانية على عينة من أسر مدينة برج بوعريريج " حي 01 ماي 1945 – اليشير-Thesis