التربية البدنية
Permanent URI for this community
Browse
Browsing التربية البدنية by Author "Supervisor : بشيري ، بن عطية"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access التعليم الإلكتروني ودوره في تحسين الأداء الأكاديمي لدى أعضاء هيئة التدريس "دراسة ميدانية بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة".(Mohamed Boudiaf University of M'Sila, 2024-05-25) سعدي ، ادريس; Supervisor : بشيري ، بن عطيةالملخص : بالعربية(عبارة عن فقرة ): تهدف الدراسة للتعرف على دور التعليم الإلكتروني عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحسين الأداء الأكاديمي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة، وذلك بمحاوره المختلفة ( الأداء التدريسي، الإشراف العلمي، البحث العلمي، النشر العلمي، المشاركة في التظاهرات العلمية، خدمة الجامعة والأنشطة الإدارية، خدمة المجتمع)، واعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي لملاءمته لطبيعة الدراسة، وتمثل مجتمع الدراسة في أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة البالغ عددهم (102)عضو هيئة تدريس، وتمثلت عينة الدراسة في (34) عضو هيئة تدريس بنسبة (%36) من مجتمع الدراسة وتم اختيارها بالطريقة العشوائية البسيطة، واستخدم الباحث الاستبيان الإلكتروني كأداة لجمع البيانات والمعلومات والتي تكونت من (63) فقرة موزعة على سبعة محاور، وتم التوصل إلى مجموعة من النتائج ومن أهمها ما يلي: - للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحسين الأداء الأكاديمي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة وذلك بدرجة كبيرة. - للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحسين الأداء الأكاديمي في محاور (الأداء التدريسي، الإشراف العلمي، البحث العلمي، نشر الأبحاث العلمية، خدمة الجامعة والأنشطة الإدارية، خدمة المجتمع) لدى أعضاء هيئة التدريس في معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة وذلك بدرجة موافقة كبيرة. - للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحسين المشاركة في مختلف التظاهرات العلمية لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة بدرجة كبيرة جداً. ونبثق عن هذه النتائج مجموعة من الاقتراحات والتوصيات من أهمها: - على هيئة التدريس نشر محاضراتهم العلمية المسجلة عبر الأنترنت بنسبة أكبر مما عليه الأن وذلك لزيادة تحسين من أدائهم الأكاديمي في مجال النشر العلمي. - يتعين على أعضاء هيئة التدريس استخدام تقنية المحاضرات المرئية عن بعد في تعزيز خدمة المجتمع بشكل أكبر ما عليه الأن لرفع وتحسين الأداء الأكاديمي في مجال خدمة المجتمع. - تبني أداة الدراسة كمعيار لقياس الأداء الأكاديمي لدى أعضاء هيئة التدريس بشكل دوري أو سنوي من أجل تقيمهم في مجال التعليم الإلكتروني. - ضرورة توفير وسائل وأدوات التعليم الإلكتروني بشكل يافي بالغرض للحفاظ والتشجيع على التعليم الإلكتروني ومواكبة الجامعات العالمية في مجال التعليم الإلكتروني. عنوان الدراسة : التعليم الإلكتروني ودوره في تحسين الأداء الأكاديمي لدى أعضاء هيئة التدريس "دراسة ميدانية بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة". أهداف الدراسة : - التعرف على دور التعليم الإلكتروني في تحسين الأداء التدريسي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد التربية البدنية بجامعة المسيلة. - التعرف على دور التعليم الإلكتروني في تحسين الإشراف على المذكرات والأطروحات العلمية لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد التربية البدنية بجامعة المسيلة. - التعرف على دور التعليم الإلكتروني في تحسين البحث العلمي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد التربية البدنية بجامعة المسيلة. - التعرف على دور التعليم الإلكتروني في تحسين عملية النشر العلمي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد التربية البدنية بجامعة المسيلة. - التعرف على دور التعليم الإلكتروني في تحسين المشاركة في التظاهرات العلمية لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد التربية البدنية بجامعة المسيلة. - التعرف على دور التعليم الإلكتروني في تحسين خدمة الجامعة لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد التربية البدنية بجامعة المسيلة. - التعرف على دور التعليم الإلكتروني في تحسين الأنشطة الإدارية لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد التربية البدنية بجامعة المسيلة. - التعرف على دور التعليم الإلكتروني في تحسين خدمة المجتمع لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد التربية البدنية بجامعة المسيلة. التساؤل العام الدراسة : هل للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحسين الأداء الأكاديمي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة؟ التساؤلات الجزئية : 1- هل للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحسين الأداء التدريسي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة؟ 2- هل للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحسين الإشراف العلمي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة؟ 3- هل للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحسين البحث العلمي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة؟ 4- هل للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحسين النشر العلمي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة؟ 5- هل للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) على المشاركة في التظاهرات العلمية لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة؟ 6- هل للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحسين خدمة الجامعة والأنشطة الإدارية لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة؟ 7- هل للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحسين خدمة المجتمع لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة؟ الفرضية العامة للدراسة : للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحسين الأداء الأكاديمي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة. الفرضيات الجزئية 1- للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α ≤ 0.05) في تحسين الأداء التدريسي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة. 2- للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α ≤ 0.05) في تحسين الإشراف العلمي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة. 3- للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α ≤ 0.05) في تحسين البحث العلمي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة. 4- للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α ≤ 0.05) في تحسين النشر العلمي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة. 5- للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α ≤ 0.05) على المشاركة في التظاهرات العلمية لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة. 6- للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α ≤ 0.05) في تحسين خدمة الجامعة والأنشطة الإدارية لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة. 7- للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α ≤ 0.05) في تحسين خدمة المجتمع لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة. المنهج المتبع في الدراسة : الوصفي التحليلي. الأدوات المستخدمة في الدراسة الاستبيان الكلمات المفتاحية - التعليم الإلكتروني - الأداء - الأداء الأكاديمي - أعضاء هيئة التدريس. Keywords: E-Learning, Performance, Academic Performance, Faculty Members. جاء هذا البحث في فصول . الفصل الأول: الإطار العام للدراسة (فتم التطرق إلى إشكالية الدراسة وتساؤلاتها الجزئية، فرضياتها، أهميتها والأهداف التي تسعى الدراسة لتحقيقها، وتم التعرف على مختلف الكلمات المفتاحية للدراسة، وكذلك تم تفريغ الدراسات السابقة والمشابهة المعتمد عليها). وتناول الفصل الثاني: الذي تناول المتغير المستقل للدراسة وهو التعليم الإلكتروني. أما الفصل الثالث: الذي تناول المتغير التابع للدراسة وهو الأداء الأكاديمي لأعضاء هيئة التدريس. الفصل الرابع: منهجية الدراسة فتم التطرق فيه إلى العناصر الأتية، الدراسة الاستطلاعية، منهج ومتغيرات الدراسة، مجتمع وعينة الدراسة، أساليب وأدوات جمع البيانات والمعلومات، حساب الخصائص السيكو مترية للأداة، الأساليب الإحصائية المستخدمة في الدراسة وكذلك تم التطرق إلى خطوات الإجراءات الميدانية للدراسة. من أهم النتائج التي توصل إليها الباحث : - للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحسين الأداء الأكاديمي لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة وذلك بدرجة كبيرة. - للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحسين الأداء الأكاديمي في محاور (الأداء التدريسي، الإشراف العلمي، البحث العلمي، نشر الأبحاث العلمية، خدمة الجامعة والأنشطة الإدارية، خدمة المجتمع) لدى أعضاء هيئة التدريس في معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة وذلك بدرجة موافقة كبيرة. - للتعليم الإلكتروني دور ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في تحسين المشاركة في مختلف التظاهرات العلمية لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة المسيلة بدرجة كبيرة جداً. أهم التوصيات : - على هيئة التدريس نشر محاضراتهم العلمية المسجلة عبر الأنترنت بنسبة أكبر مما عليه الأن وذلك لزيادة تحسين من أدائهم الأكاديمي في مجال النشر العلمي. - يتعين على أعضاء هيئة التدريس استخدام تقنية المحاضرات المرئية عن بعد في تعزيز خدمة المجتمع بشكل أكبر ما عليه الأن لرفع وتحسين الأداء الأكاديمي في مجال خدمة المجتمع. - تبني أداة الدراسة كمعيار لقياس الأداء الأكاديمي لدى أعضاء هيئة التدريس بشكل دوري أو سنوي من أجل تقيمهم في مجال التعليم الإلكتروني. - ضرورة توفير وسائل وأدوات التعليم الإلكتروني بشكل يافي بالغرض للحفاظ والتشجيع على التعليم الإلكتروني ومواكبة الجامعات العالمية في مجال التعليم الإلكتروني. Searchlight in English Faculty Institute of Sciences and Sports and Technical and Physical Activities Department: Order No: physical education No. d 'registration : .. D.APSE/3C/02/2 Searcher : idris saadi Publicly supported on :............................................................................ Title of the thesis (dissertation): E-Learning and its Role in Enhancing the Academic Performance of Faculty Members at the Institute of "Physical Activities and Sports Sciences, Msila University". Language of the thesis: Arabic Model of the thesis: doctorat (lmd) Country: REPUBLIC OF ALGERIA-M'SILA University: University of M'sila Surname and first name of the supervisor Benattia bachiri Grade: Professor Lecturer Number of pages: 216 pages. Option: .................................................................................................. Summary: This study aims to explore the role of e-learning in significantly improving the academic performance of faculty members at the Institute of Physical Activities and Sports Sciences, Msila University, at a significance level (α ≤ 0.05). This exploration covers various dimensions:) Teaching performance, scientific supervision, research, scientific publishing, participation in scientific events, university service and administrative activities, and community service(. The researcher employed a descriptive-analytical approach, fitting the nature of the study. The study population consisted of 102 faculty members at the institute, with a sample of 34 faculty members (equivalent to 36% of the study population) selected through simple random sampling. An electronic questionnaire, comprising 63 items across seven axes, was used as the data collection tool. Key findings of the study include: E-learning plays a statistically significant role at the level (α ≤ 0.05) in greatly improving the academic performance of faculty members in the Institute of Physical Activities and Sports Sciences, Msila University. E-learning significantly impacts (α ≤ 0.05) the enhancement of academic performance in areas) Teaching performance, scientific supervision, research, scientific publishing, participation in scientific events, university service and administrative activities, and community service( with a high degree of agreement. E-learning significantly contributes (α ≤ 0.05) to enhancing participation in various scientific events among the faculty members of the institute to a great extent. Based on these results, several suggestions and recommendations are proposed, including: Faculty members should publish their recorded scientific lectures online more extensively to further improve their academic performance in the realm of scientific publishing. Faculty members should utilize remote video lecturing technology more extensively to enhance community service and improve academic performance in this area. The adoption of the study's tool as a standard for periodically or annually measuring the academic performance of faculty members, particularly in the field of e-learning. The necessity of providing adequate e-learning tools and resources to maintain and encourage e-learning and to keep pace with global universities in this field. Title of the study:. E-Learning and its Role in Enhancing the Academic Performance of Faculty Members at the Institute of "Physical Activities and Sports Sciences, Msila University".. The purpose of the study:... : This study aims to explore the role of e-learning in significantly improving the academic performance of faculty members at the Institute of Physical Activities and Sports Sciences, Msila University, at a significance level (α ≤ 0.05). This exploration covers various dimensions:) Teaching performance, scientific supervision, research, scientific publishing, participation in scientific events, university service and administrative activities, and community service(.. Problem:… Does e-learning have a statistically significant role at the significance level (α ≤ 0.05) in improving the academic performance of faculty members at the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities at the University of M’sila? Hypotheses: 1 - E-learning has a role in improving the academic performance of faculty members at the Institute of Physical Activities and Sports Sciences, Msila University, at a significance level (α ≤ 0.05) at Teaching performance. 2 E-learning has a role in improving the academic performance of faculty members at the Institute of Physical Activities and Sports Sciences, Msila University, at a significance level (α ≤ 0.05) at scientific supervision. 3 - E-learning has a role in improving the academic performance of faculty members at the Institute of Physical Activities and Sports Sciences, Msila University, at a significance level (α ≤ 0.05) at research Sciences. 4 - E-learning has a role in improving the academic performance of faculty members at the Institute of Physical Activities and Sports Sciences, Msila University, at a significance level (α ≤ 0.05) at research publishing. 5 - E-learning has a role in improving the academic performance of faculty members at the Institute of Physical Activities and Sports Sciences, Msila University, at a significance level (α ≤ 0.05) at participation in scientific events. 6- E-learning has a role in improving the academic performance of faculty members at the Institute of Physical Activities and Sports Sciences, Msila University, at a significance level (α ≤ 0.05) at university service and administrative activities. 7- E-learning has a role in improving the academic performance of faculty members at the Institute of Physical Activities and Sports Sciences, Msila University, at a significance level (α ≤ 0.05) at community service. Key words : E-Learning, Performance, Academic Performance, Faculty Members. - The most important results achieved are: E-learning plays a statistically significant role at the level (α ≤ 0.05) in greatly improving the academic performance of faculty members in the Institute of Physical Activities and Sports Sciences, Msila University. E-learning significantly impacts (α ≤ 0.05) the enhancement of academic performance in areas) Teaching performance, scientific supervision, research, scientific publishing, participation in scientific events, university service and administrative activities, and community service( with a high degree of agreement. E-learning significantly contributes (α ≤ 0.05) to enhancing participation in various scientific events among the faculty members of the institute to a great extent.