Faculty Publications
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Faculty Publications by Author "خرخاس اسماء"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access 03محاضرات في العلاجات النفسية(جامعة محمد بوضياف المسيلة, 2024-06-24) خرخاس اسماءملخص مقياس العلاجات 03 موجه للسنة ثانية ماستر عيادي. من خلال عرض محتوي المقياس تم استهلاله بنظرة عن تاريخ العلاج السلوكي المعرفي والذي كانت مبادئه حاضرة منذ بدايات تأسيس علم النفس لكن لم تتبلور الا مع كتابات الرائدين لهذا التيار، حيث له علاقة وتداخل بأهم العلاجات المطبقة والرائجة بعلم النفس. كما تم التفصيل لأهم النماذج في العلاج السلوكي المعرفي ونقصد بذلك: - نموذج Beck Arone. - نموذج Ellis Albert العلاج العقلاني الإنفعالي السلوكي: (Behavioral Rational Emotive Therapy) - نموذجMeichenbaum Donald حيث تعد أهم النماذج في العلاج السلوكي المعرفي وكل النماذج الحديثة هي مستوحاة من أحدها. ونظرا لفعالية ورواج العلاج الجماعي تم التفصيل فيه خاصة النموذج العلاج السلوكي المعرفي الجماعي ، حيث تم شرح ديناميات الجلسات العلاجية الجماعية والأسس العامة لإجراء الجلسة العلاجية الجماعية كما تم التفصيل في كيفية بناء الخطط العلاجية في العلاج السلوكي المعرفي و تقديم مثال عن النماذج الحديثة نموذج تسيير الضغط لـJean Cottraux: عموما وتطبيقها ضمن في دراسة جزائرية خصوصا. الكلمات المفتاحية: العلاج السلوكي المعرفي، العلاج الجماعي، العلاج السلوكي المعرفي الجماعي Summary of the TherapiesScale 03 for Second YearClinicalMaster'sStudents: The TherapiesScale 03 provides a comprehensiveoverview of cognitive behavioraltherapy (CBT), fromitshistory and development to itsmost important models and practical applications, including group therapy. Content of the Scale: • History of Cognitive BehavioralTherapy: The scale examines the origins and evolution of CBT since the earlydays of psychology, with a focus on the contributions of pioneers in the field. • The Most Important Models in Cognitive BehavioralTherapy: The scaleprovides a detailedexplanation of the most important models in CBT, including: * Beck Arone Model * Ellis Albert Model: Rational Emotive BehaviorTherapy (REBT) * Meichenbaum Donald Model • Group Cognitive BehavioralTherapy: The scalefocuses on the effectiveness of group therapy and explains the dynamics and generalprinciples of conducting group therapy sessions. • Building Treatment Plans in Cognitive BehavioralTherapy: The scaleprovides guidance on how to buildtreatment plans in CBT, with an example of Jean Cottraux's stress management model and its application in an Algerian study. Keywords: • Cognitive behavioraltherapy • Group therapy • Group cognitive behavioraltherapyItem Open Access مقياس إضطراب السلوك(جامعة محمد بوضياف المسيلة, 2024-06-24) خرخاس اسماءملخص لمقياس اضطرابات السلوك موجه لطلبة السنة الثالثة عيادي ليسانس. تم خلال عرض المقياس التقديم لاهم المفاهيم والمصطلحات للمقياس كمقدمة في اضطرابات السلوك الإنساني حيث تم التركيز على ماهية اضطرابات السلوك الإنساني. ومن ثمة تقديم عرض مفصل لمختلف النظريات المفسرة لاضطرابات السلوك الإنساني كما تم التطرقلماهية العدوانية والسلوك العدواني وكذا النظريات المفسرة للسلوك العدواني لما لها من عواقب وخيمة على الفرد والمجتمع. وتم تقديم مثال خاص عن العدوانية وهو العدوانية الموجهة نحو الذات الانتحار بكثير من التفصيل النظري، كما تم تناول مثال اخر عن العدائية الموجه نحو الاخرين وهو الجنوح والانحراف وما ينجر عنها من اثار سالبة. كا تم تقديم مثالين عن المشاكل السلوكية لدى الطفل: الكذب، السرقة. وأمثالة بالراشد عن المشاكل السلوكية الخاصةلدى الراشد: اضطرابات الجنسية. وفي الاخير تم مناقشة بعض الحالات الاضطرابات واسقاطها على تشخيص الدليل التشخيص الخامسDSM V. الكلمات المفتاحية: اضطرابات السلوك، العدوانية وهو العدوانية، الانتحار، الجنوح والانحراف، الكذب، السرقة، اضطرابات الجنسية. Summary of the Behavioral Disorders Scale for Third-Year Clinical Psychology Students: During the presentation of the scale, the focus was on introducing key concepts and terminology related to behavioral disorders as an introduction to human behavioral disorders. This included a detailed presentation of various theories explaining human behavioral disorders. The presentation also addressed the nature of aggression and aggressive behavior, along with the theories explaining such behavior and its severe consequences on individuals and society. Specific examples were provided, such as self-directed aggression, particularly suicide, with detailed theoretical explanations. Another example addressed aggression directed towards others, such as delinquency and deviance, and the negative effects that ensue. Two examples of childhood behavioral problems were discussed: lying and theft. Additionally, examples of adult behavioral problems, specifically sexual disorders, were provided. Finally, some case discussions on behavioral disorders were held, relating them to the diagnosis in the fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). Keywords: Behavioral disorders, aggression, suicide, delinquency and deviance, lying, theft, sexual disorders.