Department of Arabic Language and Literature
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Department of Arabic Language and Literature by Title
Now showing 1 - 20 of 4753
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access .(2013-07) ., .Item Open Access Item Open Access .(2013-06) ., .Item Open Access Item Open Access Item Open Access Item Open Access 01 November 1954-2022 نوفمبر 01 2022-1954 -بالوان الوطن ... في ذكرة الثورة شغلنا الوري وملانا الدنا بشعر نرتله كالصلاة تسابيحه من حنايا الجزائر حوليات اآلداب واللغات(2022-11) مدير املجلة /مسؤول النشر أ.د. عمار بن لقريش ي عميد كلية اآلداب واللغات رئيسالتحرير أ.د جمال مجناح, .د عباس بن يحي . جامعة المسيلةالجزائرأ.د أحمد علي سعدون . الجامعةالعراقية .العراقد.مها بنت عبد الرحمان الزهراني جامعة اإلمام عبد الرحمن .الدمام السعوديد. عصام واصل . جامعة ذمار اليمند. جمعة صبيحة . جامعة المنستير .تونس أ.د الطيب بودربالة جامعة الحج لخضر. باتنة. الجزائرد.حممد خالد الرهاوي قسم اللغة العربية ،كلية اآلداب والعلوم ، جامعة قطر ،صب2713 .الدوحة- قطرد. منية عبيدي. جامعة منوبة .تونسعنوان هذا املقال اإلدغام ف سورة األعراف، دراسة صرفية تطبيقية،ويهدف إىل التعريف املوجز إبإلدغام وأنواعه و أحكامه، و حتديد مواضعه ف هذه السورة و إىل النَّتائج اآلتية: توصَّلت و صرفية ، انحية توضيح املعاين املستفادة منه من اإلدغام وَرَدَ 1ـ موضعا عشَرَ ثالثة ف َ األعراف ف سورة إلدغام القراءة اب أفادَت 3ـ بالغي رَض لغَ اإلدغام يـ فَضَّل 2ـ قد َ اإلضافة هو حنوي معن صرفيَّا آخر و . التَّكثي و التَّكرير معن ابإلدغام 4ـ أفادت القراءةItem Open Access -1 المسرح في اللغةوالاصطلاح(2016-06)الملخص: لقد تطرقت في ھذه الدراسة الى الحدیث عن الرمز في النص المسرحي عند الكاتب (سعد لله ونوس ) وأھم ھذه الخصائص التي تمیزه، حیث أتاحت لھ أبعاد دلالیة ، أدخلتنا في جدلیة معھ ،ومن ثم الإنتقال للإشتغال على النص المسرحي الرمزي في مسرحیتھ عبر نموذج ھو الملك ھو الملك ،لأقف على أبعاد الرمز ودلالاتھ على مستوى العتبات النصیة ،وعلى مستوى عناصر البناء الدرامي ،Item Open Access The artistic aesthetics in the novel "houba and a trip search about the expected mahdi" of Azzeddine Djlaoudji(Université de M'sila, 2022) naoual berbacheThe Arabophone novel in general and Algerian novel in specific, has witnessed through its long history many creative experiences on both the levels: formal and the substantive. It attempted to reenact the novelist architecture according to Arab reality and thought; the thing that led critics to call this era "the age of the novel". "Tahir Watar, Ahlam Mostaganemi, Oasini al-A'araj, and Abdel Hamid Ben Hudouka, are among the AlgerianItem Open Access The context importance in the textual coherence in the norms of Al-Bukhari’s collection.(Université de M'sila, 2020) نوال منديلParmi les plus importants phénomènes qui dépassent le cadre de la phrase unique et auquel a prêté attention la science du texte « le phénomène de la cohérence et sa relation avec le contexte et la situation ». Il s’agit donc d’un sujet fondamental dans la linguistique moderne, et sur lequel se font toutes les études et les recherches contemporaines, car le contexte prend en compte les conditions ainsi que les règles indispensables à l’harmonie entre les dires et les exigences spécifiques. Ainsi se forment la structure organisée et cohérente qui tient compte de relation donnée entre les phrases successives quant au sens formel qui doit faciliter la lecture, la compréhension et l’interprétation. La particularité du contexte et de la cohérence textuelle se tirent beaucoup plus des thèses à partir de l’application scientifique aux formes linguistiques diverses ; ainsi on a choisi quelques exemples des notes du précis Al-Boukhari à l’effet de connaitre l’importance du contexte quant à la réalisation de la cohérence dans l’Hadith prophétique honorableItem Open Access The deliberative dimension of the first person pronoun in "Sahih al-Bukhari" (Selected models)(université msila, 2022) mazouz zahraa; demel.medjenahThe deliberative research is based on several concepts to study discourse, and among these concepts there are references, as the process of communication between the speaker and the recipient cannot take place without it, because it links its elements with its linguistic and contextual references, and it works to organize the discourse according to a number of specific criteria for distance between the speaker And the listener on the one hand, and between the referred and the referred to on the other hand. The conscience of personal deictics which evoked a person; it is in linguistics pragmatics fall within the pragmatics first class, and the conscience pragmatics; namely, that brings us to the person who it was placed, and the context is determined by reference to which it refers conscience, and this is what will try to study outlined in the following pages some of the Hadiths in" Sahih al-Bukhar , it appears that the first person pronoun varies between prominent, connected and hidden .We have chosen the religious text as a model that includes the indicative deliberative effect, because of its reporting attributes, as it has connotations and purposes that can only be revealed through context. In addition to its uniqueness compared to other texts, being the speech of the Prophet PBUH. This is what the study will try to outline in the following pagesItem Open Access Didactic Metaphor in Science and Technology Textbook –4th Year of Primary School Cognitive Approach(université msila, 2020) بن علي رابحCognitive linguistics has aimed at making a significant scientific revolution in modern linguistic studies where it has carried new and different notions than the early and old linguistics had, Figurative language has taken the lion's share in these contemporary studies, Scholars have focused on metaphor which has been present as way of thinking in all ة ّ كنولوجي ّ ةوالت ّ ةالعلمي ّ ربي ّ ةفيكتابالت ّ عليمي ّ االستعارةالت – ة ّ نةالرابعةابتدائي مقاربة عرفني ّ الس - بن عليرابح ة علوم اللغةالعربيةوآدابها ّ 2 ISSN 1112-914X - 2020/00/00 : التاريخ 00 : العدد 00:املجلد مجل different discourses rather than what it used to be a literary device used only by talented authors and poets. The latter has become a means of communicating and gaining knowledge, hence, it has emerged as didactic tool which contributes in simplifying and gaining knowledge, this research aims to shed light on the development of metaphor and its presence in the didactic discourse the case of Science and Technology textbook of 4th year primary school - cognitive approachItem Open Access Folklore and Superstition in Ahmed Saadawi's Frankenstein in Baghdad (2013): Shaping Collective Identity amidst War(UNIVERSITY OF MOHAMED BOUDIAF- M’SILA, 2025-07-13) Mr. Rayan ABDELLAOUI; Mr. Abderrazek SEGHIOURAbstract This dissertation explores how Ahmed Saadawi’s Frankenstein in Baghdad (2013), employs Iraqi folklore and superstition to interrogate the construction of collective identity during the chaos of the U.S.-Iraq War (2003–2011). By reimagining Mary Shelley’s Gothic novel within a contemporary Middle Eastern context. Saadawi’s novel critiques the fragmentation of Iraqi society under occupation, using the figure of the Whatsitsname. Therefore, this study aims to uncover first, how Saadawi repurposes the role of Folktales and superstitious beliefs, as elements to cope with trauma, to formulate collective identity and to preserve collective memory. Second, to trace how non-western epistemologies are prioritized and third how the author highlights the link between traditional narratives and oppressed communities, to achieve these goals, the study relies on theories of collective memory, collective trauma, and postcolonial Gothic literature, following folkloric stories and superstitious beliefs of Iraqi people, who negotiate shared identity in the absence of a strong national background. The monster becomes both a metaphor for Iraq’s political fractured body that seeks revenge from the old regime and a folkloric manifestation, a symbol of resilience and resistance. This dissertation asserts that Saadawi's novel Frankenstein In Baghdad is full of events that link the postwar Iraqi reality with superstition and folkloric stories to build a collective Iraqi identity, and help them cope traumatic war horrors.Item Open Access La bande dessinée et le développement des compétences de compréhension de l’écrit en FLE. Cas des élèves de la 4ème année de l’école primaire(Université Mohamed Khider de Biskra, 2014-05-28) FAID, SalahCette thèse s’inscrit dans une dialectique en rapport avec la didactique de l’écrit. Elle repose, de ce fait, sur des assises méthodologiques principalement descriptives et expérimentales où il a été question de décrire, en premier lieu et en se référant aux différentes données théoriques, tout ce qui a trait aux bandes dessinées : définitions, conceptions, mode de fonctionnement, manières de lecture, etc. mais aussi et surtout, de la compétence inférée pendant l’activité de lecture-compréhension des bandes dessinées ; en second lieu, il a été question d’expérimenter la bande dessinée Jojo (une méthode de FLE pratiquée en Italie) avec des élèves de l’école primaire (élèves de 4ème année primaire de l’école algérienne) afin de construire des données empiriques qui feront suffisamment l’objet d’interprétations et d’analyses. Ce cheminement avait pour but de répondre aux données théoriques issues de la description, c’est-à-dire un essai de comparaison, voire de vérification entre deux praxis : dans la première, il n’y a pas eu d’intervention de la méthode BD ; tandis que dans la seconde, la bande dessinée Jojo (méthode de FLE) a été mise en pratique ; les résultats ont démontré que si vraiment la bande dessinée se dispose de cette faculté de développer chez le jeune apprenant (des élèves de l’école primaire), la compétence de compréhension en lecture, cela permettra de repenser les méthodes de FLE en suggérant des supports de plus en plus stimulateurs tels que les bandes dessinées à visée éducative.Item Open Access Le métadiscours dibien entre construction et sens : une analyse discursive(2018) Dr. Belmokhtar, Hichemالملخص في أخر إصدارته وتحديدا في نص تلمسان أو أماكن الكتابة الذي نشره في سنة 1994 يعود محمد ديب في حديثه الفلسفي ليروي تجربته في الحياة التي تشتمل في ازدواجية بين مسيرته ككاتب و موقعه كإنسان حر و هذا الخطاب يحظر ليعبر عن مسار المعنى في العالم الذي يجعل من الرأي الشخصي م : كانا لدراسة شاملة و مفتوحة على الكون والإنسانية. الخطاب الذاتي يمنحنا الفرصة لملاحظة أبعاد المعني عند محمد ديبItem Open Access Posthuman Identity: The crisis of Individuality and Critical Thinking in M.T. Anderson’s Feed(UNIVERSITY OF MOHAMED BOUDIAF- M’SILA, 2025-07-10) Ms. ALLAMI Marwa and; Ms. KHALFALLAH MarwaAbstract In a world of technological innovations where the boundaries between human and machine are fading bit by bit, literature through its interrogation of the consequences of this technological integration into human life has become a tool of great significance, a route of salvation, and a call for wisdom. This dissertation investigates the loss of individuality and critical thought in a posthuman context as portrayed by M.T. Anderson in his dystopian novel Feed. This research is conducted based on posthumanism theory, mainly drawing on N. Katherine Hayles’s concept of the “posthuman subject”, Rosi Braidotti’s “nomadic subjectivity”, and Shoshana Zuboff’s “surveillance capitalism”; as it analyzes how technological integration, corporate control, and digital consumerism reshape and redefine human identity. In addition, it interrogates the Feed’s transformation of consciousness, language, and autonomy. the analysis reveals that critical thinking, emotional intelligence, and individual agency are systematically diminished. As it links contemporary realities such as algorithmic governance, surveillance capitalism, and educational commodification to the Feed’s society.Item Open Access The pragmatic dimension in rhetorical theorization of Abu Hilal Al-Askari through his book Kitáb al-Sinatayn: al-Kitába wa al- Shi'r(Université de M'sila, 2020) الطاهر شارفيرمي البحث إلى التأكيد على حضور أفكار النظرية التداولية بأكثر أبعادها في الفكر البلاغي عند أبي هلال العسكري من خلال كتابه الصناعتين: الكتابة والشعر، ومحاولة الوقوف على جانب مهم من تنظيره للبلاغة العربية ونقده الكتابة والشعر في التراث العربي، وإبراز توجيهاته لبعض المفاهيم التداولية كاستعمال الكلام، وقصدية المتكلم وتوجيهه كلامه بحسب المقام وملابسات الخطاب وأطرافه، ورصد ما تيسر من أفكار ومفاهيم سواء ما كان منها واضحا، أو يُفهم بالمثال والإشارةItem Open Access The self's emotional scheme in the novel of the blue elephant of ahmed mourad a study on the semiology of emotions(Université de M'sila, 2020) لخضر هن ييتناول هذا البحث استق ا رء المسار العاطفي للذات داخل الخطا ب السردي لرواية الفيل الأزرق من منظور سيميائية الأهواء؛ إذ حاولت الد ا رسة أن تقارب مخطط توتر الذات وتفاعلها مع محيطها الدّ ا رمي والنّفسي، وأن تفاتش انفعالاتها، واستعداداتها العاطفية خلال مواجهتها للنّسق الت ا رتبي للأفعال، والأقوال، والأحداث داخل فعل التسريد الروائي.Item Open Access The Study of Text from Discourse Analysis Perspectives: Theory and Practice(2018) TEDJANI, Mounaملخض يستكشف هذا البحث منهجيات خطاب التحليل في دراسة النص مع التركيز على المستوى التداولي أي العلاقة بين الأشكال النصية و السياق, البنيوي و الاتساقي. نقترح نموذج تحليل الخطاب يتفحص النص بمنهج ثلاثي ذات الأبعاد: المعرفي ، البنيوي والاتساقي .هذا التحليل الثلاثي الابعاد هو حل لطرق التدريس للغة الإنجليزية كلغة اجنبية السائدة حاليا , والتي تركز الجانب النحوي و الانشائي المنهجية واهمال جوانب العميقة للغة. الهدف من هذا البحث هو شرح منهج تحليل النص و استعمال هذه المعطيات النظرية بشكل تطبيقي في تدريس اللغة، مع اقتراح مجموعة من التمرينات و التقنيات للاساتذة والباحثينItem Open Access Surtout ne te retourne pas… Mythe(s) et transgression(s)(2013-06) Noureddine, LEHEIMEURAu fil des temps, l’écriture a acquis la capacité de transmettre des connaissances anciennes et des enseignements moraux. Or, avant son invention, seuls quelques genres oraux en étaient capables. Bien qu’ils soient établis par nos ancêtres précédant l’emploi des hiéroglyphes et du cunéiforme, nous assistons aujourd’hui à une conservation relativement saine de ces connaissances et de ces enseignements. La littérature en est un des conservatoires, le mythe en est le contenant. Longtemps, le mythe se considérait comme un fait réel associé à un ou à des faits symboliques. Mais comme nous avons l’habitude d’associer mythe à passé, cela ne nous mène pas à parler d’une probable disparition des mythes de notre quotidien : leur existence même sournoise continue de survivre lorsque nous parlons aujourd’hui de mythes modernes. Barthes affirme qu’« […] on voit qu’il serait tout à fait illusoire de prétendre à une discrimination substantielle entre les objets mythiques : puisque le mythe est une parole, tout peut être mythe, qui est justiciable d’un discours. »(1) Il est reconnu que toute œuvre littéraire soit ornée de fiction et d’imaginaire. Il est aussi très facile de parler du mythe n’importe quand à propos de n’importe quel objet. Un lecteur plus ou moins averti peut facilement tisser un lien entre une idée exprimée dans une œuvre littéraire, d’une part, et des mythes hérités des traditions religieuses, ou des mythes historiques célébrants des héros légendaires, ou même des mythes nés de la vie moderne, de l’autre.