Department of Psychology
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Department of Psychology by Title
Now showing 1 - 20 of 2695
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access Item Open Access Article on :the values of citizenship in a sample of university students _ field study university of msila Amodel(Université de M'sila, 2018) خضرة حلاب; د.عمر عمور طلب ة ا مستوى و التعرف ع حالي ة إ هدف ت الدراس ة ا جتمعية والسياسية حقوق والواجبات والمشاركة ا م بقيم الانتماء وا ومستوى وع ج الوصفي بجامعة محمد بوضياف بالمسيلة، ولتحقيق هدف الدراسة تم اعتماد المن ، كما تم اختيار عينة عشوائية مقدارها( 200 ) طالب وطالبة من جامعة محمد التحلي ن كما تم التحقق من بوضياف بالمسيلة، وق د تم بناء استبيان م ن طرف الباحث عينة استطلاعية مقدارها ( 40 ) طالب وطالبة ، عد تطبيقھ ع ية وم خصائصھ السي العينة الأصلية تم استخدام مجموعة من الأساليب عد تطبيق الاستبيان ع و النتائج تم التوصل إ الأخ حة الفرضيات واختبارها ، و الإحصائية للتأكد من التالية: جامعة بقيم المواطنة بدرجة متوسطة طلبة ا 1 مستوى و ن بقيم الانتماء بدرجة جامعي عينة الدراسة من الطلبة ا 2 مستوى و متوسطة . حقوق والواجبات ن بقيم ا جامعي عينة الدراسة من الطلبة ا 3 مستوى و بدرجة متوسطة . جتمعية والسياسية ن بقيم المشاركة ا جامعي عينة الدراسة من الطلبة ا 4 مستوى و بدرجة متوسطItem Open Access AT9عمل الحداد عبر المنتوج الحلمي و إختبار لدى الأطفال في عمر الكمون إثر فقدان أحد الوالدين(كلية العلوم الانسانية والاجتماعية جامعة محمد بوضياف المسيلة, 2020-09) بن يحي, هاجرتناولت الدراسة الحالية معرفة ما إن كان المنتوج الحـــــــــلمي و كــــــــــذا المنـــتوج الإسقاطي لإختبار AT9 ، لدى الطفل الحاد في عمر الكمون الفاقد لأحد والديه ، يعكــــس عـــــــــلامات لعمـــل حداد قائم . و قد تم إتباع المنهج العيـــــادي لدراســــــة حــــالات البـــحث ، التي تمثلت في طفلين ذكرين ( 11 سنة فاقد لوالده ، 10 سنوات فاقد لأمه ) . كما تم إستخدام مجموعة من الوسائل و الأدوات ، و هي : المقابلة العيادية النصف موجهــــة ، كراســـــة الأحلام لكي يتسنى للـــــــحالتين كتابة أحلامهما و ســــــــــردها لاحــــــــــــــقا ، شبكة الفرز( فيكا شنتوب 1990 ) و ذلك لمـــــساعدتنا على مــــعرفة السياقات الدفاعية ، تكرارها و تــــــوزيعها ؛ ثم إستخدام إختبار العناصر الأنتروبولوجية التسعة ( AT9 ) الذي يبحث وراء أنظمة الخيال . و خلصت الدراسة إلى : - أن المنتوج الحلمي لدى الطفل الحاد في عمر الكمون الفاقد لأحد والديه ، يعكس عمــل حداد قائم ، و هذا ما يظهر من خلال تواجد سياقات التجنب و الإستناد علـــى المــــوضوع ، و كذا سياقات الرجوع إلى الواقع كمحاولة لإعادة إستثماره . - أن المنـــتوج الإسقاطي لإختبــــــــــــار AT9 لدى الطفل الحاد فـــــي عمر الكمون الفاقد لأحد والديه ، يعكس علامات لعمل حداد قائم ، فمن خلال الرسم المنجــــــز لـــــكلا الحالتيـــــن ، يـــظهر قـــلق الفقدان ، و المعاش المــــؤلم إثر العمل الشــــــــــاق الذي يستـــــدعي إعادة تمثل الأحداث المرتبطة بالموضوع المفقود . و تساعد المرافقة النفسية للأطفال في وضعية حــــــداد في المباشــــرة في إنجاز عــــمل الحداد ، ما يحول دون توجه الحداد نحو الخطورة و الإزمان .Item Open Access Carte de sante بطاقة الرعاية الصحية(جامعة محمد بوضياف -المسيلة, 2025-02-10) غويني نسيمة; اشراف: بوزناد سميرةبغرض تحسين وتسيير الخدمات الصحية للمواطنين والمقيمين في البلد قمنا باقتراح مشروع البطاقات الصحية الإلكترونية وهي مبادرة استراتيجية فريدة من نوعها وهذا من خلال تقديم نظام الكتروني يتضمن بطاقات صحية تحتوي على معلومات شاملة عن الفرد حيث يهدف هذا النظام الى تقديم رعاية صحية أفضل وتسريع عمليات الوصول الى الخدمات الطبية وتحسين تجربة المريض كما يساعد كذلك في تحسين إدارة الملفات الطبية وتقليل الأخطاء الطبية تعد هذه المبادرة خطوة حديثة نحو تعزيز التكنولوجيا في الرعاية الصحية وتعزيز الشفافية والفاعلية في استخدام الموارد الطبيعية بطاقة- صحة- امراض- شفاء الكلمات المفتاحيةItem Open Access Detecting Academic Difficulties (Reading, Writing, Arithmetic) Among First-Year Middle School Pupils from the Teachers' Perspective(جامعة محمد بوضياف -المسيلة, 2025-02-05) Abu Safia; Anibi Yasmina; Supervised by : DJELLAB MosbahThis study aimed to uncover learning difficulties among first-year middle school pupils from the perspective of teachers, considering it a crucial stage in their educational journey. To narrow down the scope of this exploratory study, we attempt to answer the following question: Do first-year middle school pupils experience learning difficulties (reading, writing, arithmetic) from the teachers' perspective? Through a field study in which a questionnaire was applied to a sample of 75 teachers from Al-Ma'adid Middle School in M'sila, selected purposefully, the study aimed to answer the initial question. The following results were recorded: -the overall arithmetic mean for the first axis (reading difficulties) reached 1.720, with a standard deviation of 0.138, indicating a high degree. This implies that students are facing reading difficulties from the perspective of their teachers. -the overall arithmetic mean for the second axis (writing difficulties) was 1.66, with a standard deviation of 0.197, indicating a moderate degree. This implies that students are facing moderate writing difficulties. -the overall arithmetic mean for the third axis (mathematics difficulties) was 1.833, with a standard deviation of 0.109, indicating a high degree. -the overall arithmetic mean for the survey was 1.738, with a standard deviation of 0.131, indicating a high degree. This indicates that teachers perceive first-year middle school students to experience academic learning difficulties (reading, writing, arithmetic) to a high extent. Keywords: academic learning difficulties middle school teacher الملخص : هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن صعوبات التعلم لدى تلاميذ السنة الأولى متوسط من وجهة نظر الأساتذة باعتبارها مرحلة هامة في مساره التعليمي التعلمي ، و حتى نتمكن من حصر موضوع هذه الدراسة ذات الطبيعة الاستكشافية ، نحاول في هذه الدراسة الإجابة على التساؤل التالي : هل يعاني تلاميذ السنة أولى متوسط من صعوبات التعلم الأكاديمية (القراءة، الكتابة، الحساب) من وجهة نظر الأساتذة؟ من خلال دراسة ميدانية طبق فيها استبيان على عينة قوامها 75 أستاذ و أستاذة بمتوسطات المعاضيد ولاية المسيلة و اختيارها بصورة قصدية، وتوصلت الدراسة الى الإجابة على التساؤل الذي انطلقت منه وفق النتائج التالية: الكلمات المفتاحية: صعوبات التعلم الأكاديمية. معلم المرحلة المتوسطةItem Open Access Detecting Academic Difficulties (Reading, Writing, Arithmetic) Among First-Year Middle School Pupils from the Teachers' Perspective(جامعة محمد بوضياف المسيلة, 2024-09-11) عابي صفية; عنيبي ياسمينة; اشراف:جلاب مصباحThis study aimed to uncover learning difficulties among first-year middle school pupils from the perspective of teachers, considering it a crucial stage in their educational journey. To narrow down the scope of this exploratory study, we attempt to answer the following question: Do first-year middle school pupils experience learning difficulties (reading, writing, arithmetic) from the teachers' perspective? Through a field study in which a questionnaire was applied to a sample of 75 teachers from Al-Ma'adid Middle School in M'sila, selected purposefully, the study aimed to answer the initial question. The following results were recorded: -the overall arithmetic mean for the first axis (reading difficulties) reached 1.720, with a standard deviation of 0.138, indicating a high degree. This implies that students are facing reading difficulties from the perspective of their teachers. -the overall arithmetic mean for the second axis (writing difficulties) was 1.66, with a standard deviation of 0.197, indicating a moderate degree. This implies that students are facing moderate writing difficulties. -the overall arithmetic mean for the third axis (mathematics difficulties) was 1.833, with a standard deviation of 0.109, indicating a high degree. -the overall arithmetic mean for the survey was 1.738, with a standard deviation of 0.131, indicating a high degree. This indicates that teachers perceive first-year middle school students to experience academic learning difficulties (reading, writing, arithmetic) to a high extent. القواعد الفقهية، الإذن الشرعي، الضمان، الإتلاف. الكلمات المفتاحيةItem Open Access Differences in emotional intelligence among university students in the light of some variables -A field study at Mohamed Boudiaf University in M'sila(2022) moussaoui oumesaad; brahimi samiaLa présente étude vise à identifier les différences d'intelligence émotionnelle chez un échantillon d'étudiants de l'Université Mohamed Boudiaf de M'sila à la lumière des variables de sexe, de niveau d'études et de collège (1998), et dans le but d'atteindre l'objectif objectifs de l'étude, l'approche descriptive a été retenue pour sa pertinence par rapport à la nature de l'étude, et les résultats de l'étude ont conclu ce qui suit : Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans le niveau d'intelligence émotionnelle parmi un échantillon de M'sila Étudiants universitaires selon la variable de sexe, alors qu'il existe des différences significatives Signification statistique du niveau d'intelligence émotionnelle parmi un échantillon d'étudiants de l'Université de M'sila selon la variable du niveau d'éducation et du collègeItem Open Access Difficultés De L'application De L'approche Par Compétences Dans L'enseignement Du Fle Au Niveau De L'enseignement Secondaire Selon Les Avis Des Enseignants(2021) Guersas Hocine . Guersas NassimaItem Open Access Evaluating of the Adapted cricula To The needs of the visually impaired learners According to the objectives of competency- besed Approach . Field study in schools for visually impaired children in the Wilaya: Bejaia , Sétif, Bordj Bou Arreridj , M'Sila.(Université de M'sila, 2021) فريد بن قسميةتناولت هذه الدراسة تقييم مدى تحقيق المناهج الدراسية المكيفة لأهدافها حسب احتياجات الأطفال المعوقين بصريا وفق منظور التدريس بالمقاربة بالكفاءات، بالإضافة إلى الكشف على أهم الصعوبات التي تحول دون نجاح هذه المقاربة ميدانيا. حيث قام الباحث ببناء استبياني ن يتعلق أحدهما بتقييم مدى تحقيق المناهج الدراسية المكيفة حسب احتياجات الأطفال المعوقين بصريا لأهدافها وفق منظور التدريس بالمقاربة بالكفاءات؛ وهو يتكون من أربعة مجالات، تعلم القراءة والكتابة؛ تدريب الحواس؛ النمو الجسمي؛ الاحتياجات التكنولوجية؛ والثاني استبيان يتعلق بتحديد الصعوبات التي تواجه تحقيق المناهج الدراسية المكيفة حسب احتياجات التلاميذ المعوقين بصري ا لأهدافها وفق التدريس بالمقاربة بالكفاءات، وهو يتكون من مجالين، الأول يتعلق بالصعوبات المفاهيمية؛ والثاني ) صعوبة الإدماج بين التعلم النظري والتطبيقي؛ تم توزيع الاستبيانين أداتي الدراسة على عينة تتمثل في ) 32 معلما من معلمي التعليم المتخصص لفئة الأطفال المعوقين بصريا، كما تم استخدم المنهج الوصفي الملائم لمثل هذا النوع من الدراسات.Item Open Access hلاغتراب النفسي وعلاقته بالاضطرابات السيكوسوماتية (الهضمية، الوعائية القلبية، الجلدية) لدى عينة من طلبة الجامعة - دراسة ميدانية بجامعة محمد بوضياف(جامعة محمد بوضياف بالمسيلة كلية العلوم الانسانية والاجتماعية, 2015-06-07) عباسي, صبرينةItem Open Access LA DIDACTIQUE INTEGRÉE ET L’ENSEIGNEMENT DE LA PHONÉTIQUE EN CLASSE DE FLE : PRATIQUES ENSEIGNANTES(Université de M'sila, 2021) Rima BENKHELILActuellement, de nouvelles approches en didactique des langues se développent de plus en plus dans l’objectif de prendre en compte non seulement la diversité du répertoire linguistique des apprenants, mais également la création des liens entre les langues. La didactique intégrée des langues, en l’occurrence, a pour principe de base l’exploitation des langues déjà installées chez l’apprenant dans l’enseignement d’une nouvelle langue. Notre objectif étant d’étudier de plus près l’état de l’enseignement de la prononciation du FLE 1 dans la ville de M’sila (Algérie)avec un intérêt particulier pour les pratiques enseignantes en classe de FLE au cycle primaire. En effet, cette étude s’inscrit dans un cadre pluridisciplinaire joignant la phonétique, corrective surtout, à la didactique des langues étrangères en s’intéressant à l’enseignement des unités sonores de la langue selon une approche qui prend en considération la(les) langue(s) de l’apprenant. Pour ce faire, le présent article reposera sur une enquête réalisée auprès des enseignants du FLE. C’est une occasion, nous semble-t-il, pour se tourner, en tant qu’enseignante et chercheure dans le domaine, vers la formation des enseignants, les exigences institutionnelles, les données du terrain et les défaillances observées dans nos classes afin de proposer des solutions palpables et pratiquesItem Open Access Psychological resilience and its relationship to certain personality traits (diastolic, conscientious, neurotic) in nurses working in the health sector. Field study at the Mental Health Hospital in old Mansour M’sila(université msila, 2023) بوساق عائشةOur research is part of the correlation studies aimed at identifying the relationship between psychological resilience and certain personality traits (diastolic, conscientious, neurotic) in nurses working at the Psychiatric Hospital in Misla state, as well as to know the relationship between psychological resilience and the following features: diastolic, Conscientious, neurotic nurses, where we adopted the descriptive correlation method and we used the study tools represented by the tool of psychological resilience and personality trait tool, applied to a sample of (50) nurses out of (87), and to check the hypotheses of the study with the help of With the appropriate statistical methods and program (SPSS) we get the following results: - There is a statistically significant correlation between psychological resilience and some personality traits in nurses and that there is a positive correlation between psychological resilience and both poisons (diastolic, conscientiousness) while there is a negative correlation between psychological and neurotic resilience and in the end they presented a set of suggestions and recommendations based on what we get in the studyItem Open Access The reality of strategic planning for total quality management in Algerian higher education institutuion A field study at Mohamed Boudiaf University in M’sila(Université de M'sila, 2019) عاشور, علوطي; سعدية, طيباويThe current study dealt with the reality of strategic planning for total quality management in higher education institutions from the point of view of the faculty members.It aims to identify the clarity of the strategic planning concept of TQM and the level of strategic planning for TQM in the areas of strategic vision, strategic message, strategic objectives, strategic analysis of the internal and external environment.The study was applied to 52 professors (M / D) at Mohamed Boudiaf University in M`sila during the second semester of the academic year 2017/2018. We have applied a questionnaire consisting of 50 items, after verifying its validity and consistency, and we followed the descriptive approach in data analysis. The study found the following results: - The degree of clarity of the concept of strategic planning for total quality management at the university is high. - The level of strategic planning for total quality management in the field of vision is high. - The level of strategic planning for TQM in the field of message is high. - The level of strategic planning for TQM in the field of goals is high. - The level of strategic planning for total quality management in the field of strategic analysis of the internal and external environment is highItem Open Access socio. serv social surveys for the digital age(جامعة محمد بوضياف -المسيلة, 2025-02-10) دحدوح زهية; سعيدي محمد; اشراف: بوزناد سميرة; اشراف: زموري حميدةالمشروع المتقدم به هو: عبارة عن منصة إلكترونية موجهة للباحثين الميدانيين الذين يقومون بجمع البيانات الرقمية من خلال توظيف جميع أدوات جمع البيانات المستعمل في المجال الأكاديمي والعملي والاجتماعي. تأتي المنصة كبديل رقمي لتلك العمليات الورقية الميدانية المهمة للباحث في العلوم الاجتماعية. حيث تطورت عملية التعرف على مدى وجود ظاهرة ما أو قوتها أو نسبة انتشارها في مجتمع أو فئة معينة، عبر التاريخ ابتداء من العد البسيط وصولا إلى توظيف طرق وقوانين ابتكرها علماء الرياضيات والإحصاء والاجتماع... ونحن اليوم في عصر الرقمنة والبيانات السيبرانية؛ كان لزاما على كل باحث أن يستجيب لهذا التطور المهول عبر شبكة الانترنيت.. من أجل تلافي ذلك الاستنزاف؛ نقترح هذا المشروع لنقل عمليات جمع البيانات من صورتها الميدانية إلى منصة رقمية بما يتبعها من تطبيقات للأجهزة اللوحية؛ استغلالا للتوجه المجتمعي العام الذي يزداد ميلا كل يوم نحو استعمال الهاتف والانترنيت ويتخلى بشكل ملحوظ عن الأوراق وتبعاتها. الكلمات المفتاحية: الرقمنة، منصة إلكترونية، التطبيق الإلكتروني، البحث العملي، جمع البيانات، التحليل الإحصائي، العلوم الاجتماعية، الترجمة التقنية، العمليات السحابية. Summary: The projectapplied for is: It is an electronic platform directed to fieldresearcherswhocollect digital data by employing all data collection toolsused in the academic, practical and social fields. The platform comes as a digital alternative to thosefieldpaper-basedprocessesthat are important to the researcher in the social sciences. Where the process of identifying the extent of the existence of a phenomenon, itsstrength or the rate of itsprevalence in a particular society or group, has evolvedthroughouthistory, startingfrom simple counting to employingmethods and lawsinvented by mathematicians, statisticians and sociologists... Today, we are in the era of digitization and cyberdata;itwasimperative for everyresearcher to respond to thistremendousdevelopmentthrough the Internet. In order to avoidthis attrition, we propose thisproject to transfer data collection processesfromtheirfield image to a digital platform with the applications of tabletsthat follow, takingadvantage of the generalsocietal trend thatisincreasinglyinclinedeverydaytowards the use of the phone and the Internet and significantly abandons papers and theirconsequences. Keywords: Digitization, e-platform, e-application, practical research, data collection, statistical analysis, social sciences, technical translation, cloud operations. Résumé: Le projet demandé est le suivant : Il s’agit d’une plateforme électronique destinée aux chercheurs de terrain qui collectent des données numériques en utilisant tous les outils de collecte de données utilisés dans les domaines académique, pratique et social. La plateforme se présente comme une alternative numérique aux processus sur papier de terrain qui sont importants pour le chercheur en sciences sociales. Où le processus d’identification de l’étendue de l’existence d’un phénomène, de sa force ou de son taux de prévalence dans une société ou un groupe particulier, a évolué au cours de l’histoire, du simple comptage à l’utilisation de méthodes et de lois inventées par des mathématiciens, des statisticiens et des sociologues... Aujourd’hui, nous sommes à l’ère de la numérisation et des cyberdonnées, il était impératif pour chaque chercheur de répondre à cette formidable évolution par le biais d’Internet. Afin d’éviter cette attrition, nous proposons ce projet de transférer les processus de collecte de données de leur image de terrain vers une plateforme numérique avec les applications de tablettes qui suivent, profitant de la tendance sociétale générale qui s’incline chaque jour davantage vers l’utilisation du téléphone et d’Internet et abandonne significativement les papiers et leurs conséquences. Mots-clés: Numérisation, e-plateforme, e-application, recherche pratique, collecte de données, analysestatistique, sciences sociales, traduction technique, opérations cloud.Item Open Access Item Open Access University student’s Cognitive Motivation(Université de M'sila, 2021) بديعة بوعليThis study purpose, is to determine cognitive motivation level of students in the Social Sciences Department at the University of Oum El Bouaghi, by applying descriptive approach. 150 students were used as samples for this study. The two researchers had designed the cognitive motivation scale. For the research’s data processing, the following statistical methods had been adopted: Pearson’s Correlation Coefficient, Spearman's Rank Correlation Coefficient, Cronbach's Alpha, Percentages, Arithmetic Mean, Frequencies, Standard Deviation, One-way analysis of variance, Two-way analysis of variance, T-test and Scheffe's Test. Study’s results are as follows: Cognitive motivation level among Social Sciences Department students at the Faculty of Humanities and Social Sciences in Larbi Ben M’Hidi University, has been revealed high. There are differences, which had been disclosed, due to specialty and gender variables. In cognitive motivation, there is no interaction effect between the two specialty and gender variablesItem Open Access