العمارةالدينيةبالمغربالأوسطمنالفتحالاسلاميإلىنهايةالدولةالرستمية (منمنتصفالقرن 1 هإلىنهايةالقرن 3 ه)-المساجد أنموذجا-

Loading...
Thumbnail Image

Date

2025-06-20

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة محمد بوضياف بالمسيلة

Abstract

تناولتهذهالدراسةتطورالعمارةالدينيةفيالمغربالأوسطمنذالفتحالإسلاميحتىسقوطالدولةالرستميةسنة 296هـ/909م،مركّزةعلىدورالمساجدكمؤسساتدينيةوسياسيةواجتماعية،وأبرزتهذه الدراسة كيفكانالمسجدأداةفعالةفينشرالإسلاموتعريبالسكانالمحليين،كماناقشتالدراسةأدوارالمساجدالتعليميةوالفقهية وحتى القضائية ،وبيّنتمساهمتهافيترسيخالمذاهبالدينية،وعلىرأسهاالمالكيوالإباضي،وأكدتأنالمسجدلميكنفقطدارعبادة،بلمركزإشعاععلميوفضاءلبناءالهويةالدينيةوالسياسيةللمجتمعالمحلي،واستخدمتالدراسةالمنهجالتاريخيالتحليليمعاعتمادواسععلىالمصادرالأوليةمثلكتبالتاريخ العام وكتب الطبقاتوالسير،وخلصتإلىأنالعمارةالدينيةفيهذهالمرحلةعكستالروحالإسلاميةالمتجذرةفيبيئةبربرية كانتتمربمرحلةتحولحضاريشامل. his study examines the development of religious architecture in the Central Maghreb from the Islamic conquest until the fall of the Rustamid state in 296 AH / 909 CE, with a particular focus on the role of mosques as religious, political, and social institutions. It highlights how the mosque served as an effective instrument for spreading Islam and Arabizing the local population. The study also explores the educational, juridical, and doctrinal functions of mosques, emphasizing their role in consolidating major religious schools of thought, especially the Mālikī and Ibāḍīmadhhabs. It argues that the mosque was not merely a place of worship but rather a center of intellectual enlightenment and a space for constructing the religious and political identity of the local community. Employing a historical-analytical methodology, the study relies extensively on primary sources such as general historical chronicles, biographical dictionaries, and works of Islamic hagiography. It concludes that religious architecture during this period reflected an Islamic spirit deeply rooted in a Berber environment undergoing a profound civilizational transformation.

Description

Keywords

Citation