دور الاتصال الداخلي في تحقيق الرضا الوظيفي في المؤسسات الصحية -دراسة حالةبالمؤسسة الاستشفائية الزهراوي بالمسيلة -
Loading...
Files
Date
2025-06-20
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامــعة محمد بوضياف بالمسيلة
Abstract
تلخِّص هذه الدراسة دور الاتصال الداخلي في دعم الأداء الإداري والتنظيمي بمستشفى الزهراوي بالمسيلة، من خلال توضيح أهميته وبيان العوامل المؤثرة في الرضى الوظيفي للعاملين (تنظيمية، مادية، نفسية، تواصلية)، وتحليل مدى مساهمة فعالية التواصل في تحقيق هذا الرضى. اعتمدت الدراسة على عينة عشوائية بسيطة قوامها 50 موظفًا من مختلف التخصصات (أطباء، ممرضين، إداريين) باستخدام استبانة لجمع البيانات. أظهرت النتائج أن الوسائل الشفوية والمكتوبة هي الأكثر استخدامًا لسهولة دقتها، ويُفضَّل كذلك الإعلان والتقارير والهاتف؛ كما تواجه الاتصال الداخلي معيقات تتمثل في غياب ثقافة الحوار والمشاركة وصعوبة الاتصال المنتظم، وتبيَّن أن من أهم عوامل الرضى الوظيفي مدى ملاءمة الوظيفة للمؤهلات وشروط العمل ومكافآت الترقية، وأن الاتصال الداخلي المنظم يساهم في تنسيق العمل، ويعزز التفاعل بين الزملاء والإدارة، ما يرفع الراحة النفسية ويرفع الإنتاجية ويوطد العلاقات، ويدعم ثقافة الحوار وتبادل الخبرات لحل مشكلات المؤسسة وتحقيق أهدافها.
This study summarizes the role of internal communication in supporting administrative and organizational performance at Zahrawi Hospital in M'sila. It highlights the importance of internal communication and identifies the main factors influencing employee job satisfaction (organizational, material, psychological, and communicational). It also analyzes the extent to which effective communication contributes to achieving job satisfaction. The study was based on a simple random sample of 50 employees from various specialties (doctors, nurses, administrators) using a questionnaire for data collection. The results revealed that verbal and written communication methods are the most commonly used due to their ease and accuracy. Announcements, reports, and telephone communication are also preferred. However, internal communication faces several obstacles, such as the absence of a culture of dialogue, lack of participation in decision-making, and irregular communication. It was also found that key factors contributing to job satisfaction include job compatibility with academic qualifications, suitable working conditions, and regular rewards and promotions. Well-organized internal communication helps coordinate tasks, enhances interaction between colleagues and management, improves psychological comfort, boosts productivity, strengthens relationships, and promotes a culture of dialogue and knowledge exchange to solve institutional problems and achieve organizational goals.