تأثير الأخبار الكاذبة عبر الفيسبوك على تشكيل الرأي العام اتجاه القضية الفلسطينية دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة محمد بوضياف بالمسيلة
Loading...
Date
2025-06-20
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة محمد بوضياف- المسيلة-
Abstract
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على تأثير الأخبار الكاذبة عبر منصة فيسبوك على تشكيل الرأي العام اتجاه القضية الفلسطينية لدى طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة المسيلة، طُبقت الدراسة على عينة عشوائية بسيطة مكونة من (400) طالب وطالبة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات، تم تحليل البيانات الواردة من الاستبيانات عن طريق استخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS v.25)، بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، النسب المئوية، معاملات الارتباط وتحليل الانحدار الخطي، من خلالها توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود تأثير ذو دلالة إحصائية بين التعرض للأخبار الكاذبة عبر فيسبوك وتشكيل الرأي العام حول القضية الفلسطينية، يعزز هذا قيمة معامل الارتباط (R=0.543) والعلاقة طردية متوسطة القوة، أما القوة التفسيرية للنموذج فقد بلغت (R²=0.295). كما كشفت الدراسة عن ضعف واضح في قدرة الطلبة على التمييز بين الأخبار الصحيحة والكاذبة بمتوسط حسابي (1.27)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في تأثير الأخبار الكاذبة تعزى لمتغيري الجنس (p=0.000) والمستوى التعليمي (p=0.020). كما أوصت الدراسة بضرورة تطوير برامج التربية الإعلامية وتعزيز مهارات التحقق من المعلومات لدى طلبة الإعلام والاتصال للحد من تأثير الأخبار الكاذبة على تشكيل آرائهم حول القضايا السياسية الحساسة.
This study aims to identify the impact of fake news via Facebook on shaping public opinion towards the Palestinian issue among students of the Department of Media and Communication Sciences at M'sila University. The study was applied to a simple random sample consisting of (400) male and female students. To achieve the study objectives, a questionnaire was used as a data collection tool. The data received from the questionnaires were analyzed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS v.25), based on arithmetic means, standard deviations, percentages, correlation coefficients and linear regression analysis, through which the study reached the following results: The presence of a statistically significant effect between exposure to fake news via Facebook and shaping public opinion about the Palestinian issue, this enhances the value of the correlation coefficient (R=0.543) and the relationship is direct and moderate in strength, while the explanatory power of the model reached (R²=0.295). The study also revealed a clear weakness in students' ability to distinguish between true and false news with an arithmetic mean of (1.27), and the presence of statistically significant differences in the impact of fake news attributed to the variables of gender (p=0.000) and educational level (p=0.020). The study also recommended the need to develop media literacy programs and enhance information verification skills among media and communication students to reduce the impact of fake news on shaping their opinions about sensitive political issues.