مجلة المقرى للدراسات اللغوية النظرية و التطبيقية
Permanent URI for this community
Browse
Browsing مجلة المقرى للدراسات اللغوية النظرية و التطبيقية by Author "بعلي عبد الرزاق"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Item - Open Access علاقة الوزن الشعري بالمعنى بين الانفعال والتجربة(Université de M'sila, 2020-12) بعلي عبد الرزاقلقيت قضية علاقة الوزن بالمعنى إقبالا محتشما من قبل الباحثين المحدثين كما كانت عند أسلافهم من الدّارسين القدامى كالفلاسفة والمهتمين بالوزن والعروض في الشعر، فیری بعضهم أن العروض في الشعر بنية رمزية مثله مثل الاستعارة، وعند فلاسفتنا لا يصبح الوزن فيها عنصرا خارجا أو مستقلا عن المعنى، فمفهوم الوزن عندهم ينطلق من نظرتهم الموسيقية إلى الوزن الشعري واشتراك الوزن والموسيقى في جذر إيقاعي واحد هو تعاقب الحركة والسكون،فكل وزن له خصائصه الصوتية الذاتية التي تجعله مشاکلا لغرض شعري دون آخر أو لانفعال دون انفعال.وعاكسا لتجربة شعورية ذاتيةـ، ومن خلال هذه الورقة البحثية وقفنا على ضلال تلك العلاقة الرابطة بين الوزن الشعري والمعنى وصفا وتحليلا. The issue of the relation of meter in the meaning has received a decent response by modern researchers as it was with their predecessors from the ancient scholars such as philosophers and interested in meter and offerings in poetry, some of them see that presentations in poetry are symbolic in the same way as metaphor, and when our philosophy does not become meter in it an element outside or independent of the meaning, The concept of meter in them stems from their musical view of poetic meter and the sharing of meter and music in one rhythmic root is the succession of movement and stillness, each meter has its own vocal properties that make it a problem for a poetic purpose without another or an emotion without emotion. Reflecting a subjective emotional experience, and through this The research paper stood on the error of that relationship bond between the poetic meter and meaning description and analysis.
- Item - Open Access هندسة التوزيع المقطعي للحروف ودلالة تكرارها(Université de M'sila, 2019-12) بعلي عبد الرزاقلا يدع لنا هذا التحليل المقطعي لمواقع الحروف في الوزن البدوي العشري في قصيدة قمر الليل للشاعر عبد الله بن كريو مجالا للتردُّد بالقول بقصدية تواجد تلك الحروف وتموقعها عبر السلسلة الوزنية للقصيدة، فلقد لعبت دورا بارزا في ترقيع التفاعيل وإقامة الوزن عند الضرورة والحاجة إلى ذلك ، دون الإخلال بالمعنى العامِّ للقصيدة، والمتأمِّل لهندسة انتشار وتموقع الحروف داخل هيكل القصيدة يجد الشَّاعر كالخيَّاط الذي يربط أجزاء القطعة الشعرية ويضمّها إلى بعضها البعض باستخدام خيوط الحروف التي لا تتأخَّر بخصائصها الصوتية المتنوعة والبسيطة في آن واحد في إسعافه وتتميم بناءه الفني. Abstract : This analysis does not allow us to summarize the position of letters in the metre of the nomadic decimal in the poem of the moon of the night of the poet Abdullah bin Krio field of reluctance by saying the intent of the presence of these characters and placed through the chain of metre of the poem, has played a prominent role in patching interaction and establish metre when necessary and the need, Violation of the general meaning of the poem, and contemplating the geometry of the spread and placement of letters within the structure of the poem finds the poet Khayyat, which connects the parts of the piece of poetry and combine them to each other using the strings of characters that do not delay the characteristics of various sound and simple at the same time in the Completely technical building.