Scholarly Articles and Department Publications
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Scholarly Articles and Department Publications by Title
Now showing 1 - 20 of 117
Results Per Page
Sort Options
- Item - Open Access LA DIDACTIQUE INTEGRÉE ET L’ENSEIGNEMENT DE LA PHONÉTIQUE EN CLASSE DE FLE : PRATIQUES ENSEIGNANTES(Université de M'sila, 2021) Rima BENKHELILActuellement, de nouvelles approches en didactique des langues se développent de plus en plus dans l’objectif de prendre en compte non seulement la diversité du répertoire linguistique des apprenants, mais également la création des liens entre les langues. La didactique intégrée des langues, en l’occurrence, a pour principe de base l’exploitation des langues déjà installées chez l’apprenant dans l’enseignement d’une nouvelle langue. Notre objectif étant d’étudier de plus près l’état de l’enseignement de la prononciation du FLE 1 dans la ville de M’sila (Algérie)avec un intérêt particulier pour les pratiques enseignantes en classe de FLE au cycle primaire. En effet, cette étude s’inscrit dans un cadre pluridisciplinaire joignant la phonétique, corrective surtout, à la didactique des langues étrangères en s’intéressant à l’enseignement des unités sonores de la langue selon une approche qui prend en considération la(les) langue(s) de l’apprenant. Pour ce faire, le présent article reposera sur une enquête réalisée auprès des enseignants du FLE. C’est une occasion, nous semble-t-il, pour se tourner, en tant qu’enseignante et chercheure dans le domaine, vers la formation des enseignants, les exigences institutionnelles, les données du terrain et les défaillances observées dans nos classes afin de proposer des solutions palpables et pratiques
- Item - Open Access University student’s Cognitive Motivation(Université de M'sila, 2021) بديعة بوعليThis study purpose, is to determine cognitive motivation level of students in the Social Sciences Department at the University of Oum El Bouaghi, by applying descriptive approach. 150 students were used as samples for this study. The two researchers had designed the cognitive motivation scale. For the research’s data processing, the following statistical methods had been adopted: Pearson’s Correlation Coefficient, Spearman's Rank Correlation Coefficient, Cronbach's Alpha, Percentages, Arithmetic Mean, Frequencies, Standard Deviation, One-way analysis of variance, Two-way analysis of variance, T-test and Scheffe's Test. Study’s results are as follows:  Cognitive motivation level among Social Sciences Department students at the Faculty of Humanities and Social Sciences in Larbi Ben M’Hidi University, has been revealed high.  There are differences, which had been disclosed, due to specialty and gender variables.  In cognitive motivation, there is no interaction effect between the two specialty and gender variables
- Item - Open Access 
- Item - Open Access 
- Item - Open Access 
- Item - Open Access اسهامات إستراتيجية جدول kwL في التعلم الذاتي في ظل جائحة فيروس كورونا(2024) حليمة بوقرة; عواطف بوقرة; عمار عمورسعت الدراسة الحالية إلى توضيح ضرورة الاعتماد على التعلم المستقل ( الذاتي) في ظل جائحة كورونا؛ من خلال اعتماد جدول التعلم الذاتيkwl ؛ باعتباره استراتيجية تعلم نشط تعتمد على اشراك التلميذ في عملية التعلم وتمنحه الاستقلالية في الحصول على المعلومة ولا تعتمد على التلقين بالطريقة التقليدية. الأمر الذي استجوبه الظرف الحالي لعملية التدريس. تم خلالها التعريف بالتعلم الذاتي واستراتيجية جدول التعلم الذاتي Kwl ، وتوضيح دور المتعلم في إستراتيجية K.W.L . مع ذكر خطوات مقترحة لتطبيق إستراتيجية جدول التعلم الذاتي K.W.Lكبديل للتعلم الجمعي في ظل جائحة كرورنا. وتوصلنا في الختام إلى ذكر اسهامات استراتيجية جدول التعلم الذاتي kwl في ظل جائحة الكورونا.
- Item - Open Access 
- Item - Open Access الاختلافات الواردة في تقنين الاختبارات النفسية والتربوية(2022) بوقرة عواطف .
- Item - Open Access الاضطرابات النفسجسمية وخصوصيتها عند الطفل والمراهق(Université de M'sila, 2018-06-07) cheham, abdelhamidجدلية العلاقة بين النفس والجسد والدراسات المتعلقة بذلك أكدت الارتباط الوثيق بين الصحة النفسية والجسدية؛ فإذا اعترى الاضطراب الأولى اختل التوازن الهيموستازي الجسدي؛ مما يؤهله للاضطراب وفقا لشروط ترتبط بالمواقف النفسية وبشخصية المتعرض لها، ومن جهة العضو المصاب تتعلق بمدى استعداده للتأثر بالاختلال السالف الذكر؛ غير أن طبيعة العوامل النفسية المساهمة في ذلك عند البالغين تختلف عنها عند الأطفال والمراهقين بسبب عدم اكتمال نضج الجانبين النفسي والجسدي، فترتبط عند الطفل بتأثير الحمل الثقيل للتهيجات والإثارات التي لا تستطيع قدراته العقلية مسايرتها؛ فيتم إفراغه في الجسد، كما في حالة تعرضه للنقص والحرمان في الحماية العاطفية، أو بسبب العلاقة مع الأم. وعند المراهق تتعلق ببعض الصدمات النفسية، صورة الجسم لديه، واستعمال الجسم للتحكم والسيطرة على المحيط، أو الحاجة إلى إثبات الوجود، وكذا الإفراط في النشاط الفكري أو العضلي.
- Item - Open Access الآليات الأساسية لتطبيق الجودة الشاملة في الجامعة الجزائرية كمحك لتقييم صعوبات تكوين الأستاذ الجامعي في تجويد المعرفة العلمية (مقاربة سوسيولوجية).(Université de M'sila, 2022) عبد الرحمن قريش; علي شريف حوريةThe development of university education, training of human competencies and the development of capacities and skills in various vital areas represent, the real source of human and economic wealth, and this care and quality of university education is only through the availability of comprehensive quality requirements in all areas and levels of higher education, and has been one of its most important priorities to date. Scientific and technological progress is linked to the quality of education and what it offers to actors in this social system, because it’s the key to social mobility, economic development, modernization of society and the catch-up of developed countries, as a criterion for the superiority of states and the possession of economy and capital, physical and human. Therefore, it became necessary to develop indicators of academic performance that would link university education to the social, economic and cultural environment, without losing sight of the most important conditions that qualify this competence to be a scientific researcher with the ability to produce and develop knowledge. To identify modern methods in higher education to ensure quality and its various standards and requirements, and to provide a conceptual approach to the possibility of adopting comprehensive quality in the university to overcome the difficulties suffered by the university professor to possess the competency and skill and train to be more productive of knowledge and more effective.
- Item - Open Access التعثر الدراسي، أسبابه وإستراتيجيات مواجهته(2022) عزوز كتفي . رابح حرايز