المؤثرون صانعو المحتوى قادة الرأي الجدد في البيئة الرقمية الجديدة دراسة وصفية تحليلية لمحتوى صفحة المؤثر "Fateh_dz_saada" عبر تطبيق الــ TikTok

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى الوقوف على دور المؤثرين صانعي المحتوى قادة الرأي الجدد في البيئة الرقمية الجديدة وطبيعة التحول في أدوارهم، ولتحقيق الهدف من الدراسة تم اعتماد المنهج الوصفي، كما تم استخدام العينة العشوائية المنتظمة ممثلةً في (09) مقاطع فيديو، وتمثلت أداة الدراسة في تحليل المضمون، من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: اعتماد (اللغة العامية) بدرجة أولى في تقديم المحتويات على الصفحة وذلك بتسجيلها نسبة بلغت (77.78%) متصدرةً بذلك ترتيب فئة اللغة المستخدمة، للتمكن من إيصال الفكرة إلى العوام وخاصةً الجمهور البسيط، كما أظهرت نتائج الدراسة الخاصة بفئة الجمهور المستهدف نتائج متساوية (لفئة كل أطياف المجتمع) و(فئة الأطفال) بنسبة (33.33%) وهي النسبة الأعلى، ومتقاربة لبقية الفئات الأخرى، أما بالنسبة لنوع المشاهد المستخدمة سجلت (فئة مزيج بين المشاهد الحقيقية والتمثيلية) سجل أعلى نسبة قدرت بـ (55.56%)، وذلك لأجل محاكاة الواقع وزيادة التأثير. وقد سجلت طبيعة القضايا المعالجة سيطرة فئة (التربية والأخلاق) بـ (33.33%)، وذلك راجع لأهمية الأخلاق في زرع وغرس القيم والمبادئ الحسنة في المجتمع. كما أبانت النتائج المتعلقة بالهدف من الموضوعات أن نسبة تناول القضايا والمشكلات الاجتماعية ومعالجتها جاءت في مقدمة الترتيب بواقع (55.56%)؛ وذلك راجع لطبيعة محتوى الصفحة، إلى جانب ذلك أثبتت نتائج الدراسة لفئة طبيعة الموضوعات سيطرة وهيمنة (الفئة الاجتماعية) بفارق شاسع عن الفئات الأخرى وذلك بنسبة مئوية مقدرة بــ (66.67%)، وتصدر الموضوعات الاجتماعية يرجع لطبيعة الصفحة كونها تتناول قضايا واقعية ملموسة. أما أشكال التفاعل مع المحتويات المقدمة على العموم فعدد (عدد المشاهدات) سجلت نسب عالية جداً فاقت المليون مشاهدة. الكلمات المفتاحية: المؤثرون؛ صانعو المحتوى؛ قادة الرأي الجدد؛ البيئة الرقمية الجديدة، تطبيق الــ TikTok. Abstract: This study aimed to determine the role of influencers, content makers, new opinion leaders in the new digital environment and the nature of the transformation in their roles, and to achieve the goal of the study the descriptive approach was adopted, and the regular random sample represented by (09) videos were used, and the study tool was an analysis The content, one of the most important results reached by the study: The adoption of (colloquial language) to a first degree in providing contents on the page by registering a percentage of (77.78%), leading to the arrangement of the language category used, to be able to deliver the idea to the public, especially the simple audience, and the results of the study on the target audience category showed equal results (for the category of each The spectrum of society) and (children's category) by (33.33%), which is the highest percentage, and is close to the rest of the other groups. And increase the effect. The nature of the issues addressed recorded the dominance of the (Education and Ethics) category at (33.33%), due to the importance of ethics in cultivating and implanting good values and principles in society. The results related to the purpose of the topics also showed that the percentage of addressing and treating social issues and problems came at the top of the ranking at (55.56%) due to the nature of the content on the page. In addition, the results of the study demonstrated that the nature of topics category had control and dominance (the social category) with a wide difference over the other categories. With an estimated percentage of (66.67%), the social topics topped the list due to the nature of the page as it deals with concrete, realistic issues. As for the forms of interaction with the content presented in general, the number (number of views) recorded very high rates, exceeding one million views. Key words: influencers; Content creators; New opinion leaders; The new digital environment; the TikTok application.

Description

Keywords

Citation