دور النشاط البدني الرياضي التربوي في تنمية السلوك الصحي لدى التلاميذ دراسة ميدانية بمتوسطة أبو الخير الإشبيلي بالمسيلة
Loading...
Date
2025-06-12
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Mohamed Boudiaf University of M'Sila
Abstract
الملخص:
عنوان الدراسة: دور النشاط البدني الرياضي التربوي في تنمية السلوك الصحي لدى التلاميذ –دراسة ميدانية بمتوسطة أبو الخير الإشبيلي الشجار بالمسيلة
أهداف الدراسة:
- التعرف على العلاقة بين ممارسة النشاط البدني الرياضي المدرسي وسلوك التلميذ من حيث النشاط الجسدي اليومي.
- التعرف على دور النشاط البدني الرياضي التربوي في تنمية السلوك الصحي لدى التلاميذ.
- التعرف على دور النشاط البدني الرياضي التربوي في تنمية السلوك الغذائي الصحي لدى التلاميذ
- التعرف على دور النشاط البدني الرياضي التربوي في تنمية سلوك الامتثال للتعليمات الطبية لدى التلاميذ
- التعرف على دور النشاط البدني الرياضي التربوي في تنمية السلوك الصحي العام لدى التلاميذ.
التساؤل العام الدراسة: هل النشاط البدني الرياضي التربوي دور في تنمية السلوك الصحي لدى التلاميذ؟
التساؤلات الجزئية:
1-هل يساهم النشاط البدني الرياضي التربوي في تنمية السلوك الغذائي الصحي لدى التلاميذ؟
2-هل يساهم النشاط البدني الرياضي التربوي في تنمية سلوك الامتثال للتعليمات الطبية لدى التلاميذ؟
3-هل يساهم النشاط البدني الرياضي التربوي في تنمية السلوك الصحي العام لدى التلاميذ؟
الفرضية العامة للدراسة: للنشاط البدني الرياضي التربوي دور إيجابي في تنمية السلوك الصحي لدى التلاميذ
الفرضيات الجزئية
1-يساهم النشاط البدني الرياضي التربوي في تنمية السلوك الغذائي الصحي لدى التلاميذ
2-يساهم النشاط البدني الرياضي التربوي في تنمية سلوك الامتثال للتعليمات الطبية لدى التلاميذ
3-يساهم النشاط البدني الرياضي التربوي في تنمية السلوك الصحي العام لدى التلاميذ
المنهج المتبع في الدراسة: تم استخدام المنهج الوصفي
الأدوات المستخدمة في الدراسة: تم استخدام استمارة الاستبيان كأداة لجمع البيانات
الكلمات المفتاحية
بالعربية: النشاط البدني الرياضي التربوي، السلوك الصحي، المرحلة المتوسطة
بالإنجليزية: Physical activity, sports, education, health behavior, middle school
جاء هذا البحث في 06 فصول:
الفصل الأول: الإطار المنهجي للدراسة، وقد تناولنا فيه طرح إشكالية الدراسة وتساؤلاتها، بالإضافة إلى فرضيات الدراسة، أسباب اختيار الموضوع، أهمية وأهداف الدراسة، ثم عرضنا بعض الدراسات السابقة والمشابهة والتعليق عليها.
الفصل الثاني: تناولنا فيه النشاط البدني الرياضي التربوي، حيث تطرقنا فيه إلى مفهوم النشاط البدني الرياضي التربوي وأهدافه وأهميته، بالإضافة إلى خصائصه ودوافعه، كما تطرقنا إلى وظائف النشاط الرياضي التربوي وتصنيفاته وأسسه.
الفصل الثالث: تطرقنا فيه إلى السلوك الصحي، حيث تطرقنا من خلاله إلى تعريف السلوك الصحي وأنماطه وأبعاده، بالإضافة إلى أهم النظريات المفسرة للسلوك الصحي، كذلك تطرقنا إلى عوامل اكتساب السلوك الصحي والعوامل المؤثرة فيه.
أما الجانب التطبيقي فقسمناه إلى فصلين:
الفصل الرابع: الإطار المنهجي للدراسة، وتناولنا فيه الدراسة الاستطلاعية، مجالات الدراسة، المنهج المتبع في الدراسة، مجتمع وعينة الدراسة، أدوات الدراسة وأخيرا الأدوات الإحصائية المستخدمة في الدراسة.
الفصل الخامس: عرض نتائج الدراسة وتفسيرها.
الفصل السادس: الاستنتاجات والاقتراحات
من أهم النتائج التي توصل إليها الباحث:
- مستوى مساهمة النشاط البدني الرياضي التربوي في تنمية السلوك الغذائي الصحي إيجابية لدى التلاميذ.
- مستوى مساهمة النشاط البدني الرياضي التربوي في تنمية سلوك الامتثال للتعليمات الطبية إيجابية لدى التلاميذ.
- يساهم النشاط البدني الرياضي التربوي مساهمة إيجابية في تنمية السلوك الصحي العام لدى التلاميذ.
- للنشاط البدني الرياضي التربوي دور إيجابي في تنمية السلوك الصحي لدى التلاميذ.
أهم التوصيات:
-دمج التربية الصحية ضمن دروس التربية البدنية والرياضية من خلال إدماج محاور الصحة الشخصية، التغذية، الوقاية من الإصابات، ونظافة الجسم، داخل الحصص الرياضية، وربط الجانب العملي بالنظري بشكل مباشر.
- تكوين الأساتذة في مجال التثقيف الصحي من خلال إعداد دورات تكوينية لفائدة أساتذة التربية البدنية لتمكينهم من استخدام النشاط البدني كوسيلة فعالة لنشر الثقافة الصحية وترسيخ السلوكيات الإيجابية.
- استخدام استراتيجيات تعليمية نشطة كالتعليم بالمشروع، المحاكاة، والعمل الجماعي داخل الحصة لتعزيز التفاعل بين التلاميذ وتحفيزهم على تبني السلوك الصحي.
- إطلاق برامج مدرسية لتعزيز السلوك الصحي من خلال تنظيم أسابيع صحية مدرسية تتضمن محاضرات، عروضا توعوية، وورشات تطبيقية
Summary:
Study title: The role of physical, sports, and educational activity in developing healthy behavior among students –A field study at Abu Al-Khair Al-Ishbili Al-Shujar Middle School in M’sila
Study objectives:
To identify the relationship between the practice of school sports physical activity and the behaviour of the pupil in terms of daily physical activity.
To identify the role of physical activity sports educational in the development of healthy behavior in pupils.
To identify the role of physical activity sports educational in the development of healthy eating behavior in pupils
To identify the role of physical activity sports-pedagogical in the development of behavior of compliance with medical instructions in pupils.
To identify the role of physical activity sports educational in the development of general health behavior in pupils.
General question Study: Does physical activity sports educational role in the development of healthy behavior among students?
Partial questions:
1-Does training in modern technology play a role in the success of sporting events?
2-Do the modern technology programs used play a role in the success of sporting events?
General hypothesis of the study: Modern technology contributes to the success of sporting events
Partial hypotheses
1-Does educational physical activity contribute to the development of healthy eating behavior among students?
2-Does educational sports physical activity contribute to the development of behavior of compliance with medical instructions among students?
3-Does educational physical activity contribute to the development of general health behavior among students?
Method followed in the study: a descriptive approach was used
Instruments used in the study: The questionnaire form was used as a data collection instrument
Keywords: physical activity, sports, education, healthy behavior, middle school
This research came in 6 chapters:
Chapter One: The methodological framework of the study, in which we discussed the study’s problem and questions, in addition to the study’s hypotheses, the reasons for choosing the topic, the importance and objectives of the study, and then we presented some previous and similar studies and commented on them.
The second chapter: We discussed educational sports physical activity, in which we touched on the concept of educational sports physical activity, its objectives and importance, in addition to its characteristics and motivations.We also touched on the functions of educational sports activity, its classifications and foundations.
Chapter Three: We touched on health behavior, through which we touched on the definition of health behavior, its patterns and dimensions, in addition to the most important theories explaining health behavior.We also touched on the factors of acquiring health behavior and the factors affecting it.
As for the applied aspect, we divided it into two chapters:
Chapter Four: The methodological framework of the study, in which we discussed the exploratory study, the areas of study, the method followed in the study, the population and sample of the study, the study tools, and finally the statistical tools used in the study.
Chapter 5: Presentation and interpretation of study results.
Chapter 6: Conclusions and Suggestions
Among the most important findings reached by the researcher:
The level of contribution of the physical activity sports-pedagogical to the development of healthy eating behavior is positive in the pupils.
The level of contribution of the physical activity sports-pedagogical to the development of the behavior of compliance with medical instructions is positive and moderate in the pupils.
The physical activity sports-pedagogical makes a positive and high contribution to the development of the general health behavior of the pupils.
Physical activity sports educational has a positive and high role in the development of healthy behavior in pupils.
The most important recommendations:
Integrating health education into physical education and sports lessons by integrating the topics of personal health, nutrition, injury prevention, and body hygiene into sports classes, and linking the practical aspect directly to the theoretical aspect.
Training of teachers in the field of health education by preparing training courses for the benefit of physical education teachers to enable them to use physical activity as an effective means of disseminating health culture and consolidating positive behaviours.
Using active educational strategies, such as project teaching, simulation, and group work within the class to enhance interaction among pupils and motivate them to adopt healthy behaviour.
Launching school programmes to promote healthy behaviour by organizing school health weeks that include lectures, awareness-raising presentations and practical workshops
Description
Keywords
النشاط البدني الرياضي التربوي, السلوك الصحي, المرحلة المتوسطة