الايحاء الذاتي كاستراتيجية لمواجهة نوبات الهلع وبعض الاضطرابات السيكوسوماتية لدى بعض الفتيات المراهقات دراسة عيادية لعينة من 4 تلميذات سنة ثالثة ثانوي بثانوية عثمان بن عفان- المسيلة
Loading...
Date
2025-07-17
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة محمد بوضياف -المسيلة
Abstract
ملخص الدراسة:
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فعالية استراتيجية الإيحاء الذاتي في التخفيف من نوبات الهلع والحد من بعض الاضطرابات السيكوسوماتية المصاحبة لها لدى عينة من الفتيات المراهقات. وقد تم تطبيق الدراسة على عينة قصدية مكوّنة من أربع تلميذات في السنة الثالثة ثانوي بثانوية "عثمان بن عفان" بولاية المسيلة، اعتمدنا المنهج التجريبي بتصميم المجموعة الواحدة ذات القياس القبلي والبعدي. شملت أدوات جمع البيانات الملاحظة، المقابلة العيادية، وبطارية من أدوات القياس (مقياس الهلع، مقياس الاضطرابات السيكوسوماتية، مقياس القابلية للإيحاء ومقياس التفكير الإيجابي). توصلت نتائج الدراسة إلى أن الايحاء الذاتي يساهم في التقليل من نوبات الهلع وبعض الاضطرابات السيكوسوماتية المصاحبة لها، كما تساهم الاستراتيجية في تعديل التمثلات المعرفية المرتبطة بنوبات الهلع وبعض الاضطرابات السيكوسوماتية المصاحبة لها، كما توصلت نتائج الدراسة الى أن درجة القابلية للإيحاء تؤثر على التفاعل مع استراتيجية الايحاء الذاتي في التخفيف من نوبات الهلع وبعض الاضطرابات السيكوسوماتية المصاحبة لها. وذلك لدى أغلب حالات الدراسة، ولكنها تبقى مرهونة ببعض العوامل كمدى التزام الحالة بالتطبيق، ودعم البيئة الاجتماعية والنفسية المحيطة بها.
الكلمات المفتاحية: نوبة الهلع، الاضطرابات السيكوسوماتية، القابلية للإيحاء، الإيحاء الذاتي، المراهقة.
Abstact
This study aimed to explore the effectiveness of the self-suggestion strategy in alleviating panic attacks and reducing some associated psychosomatic disorders among a sample of adolescent girls. The study was conducted on a purposive sample consisting of four third-year secondary school students at "Othman Ben Affan" High School in the Wilaya of M’sila. The experimental method was adopted using a one-group pretest-posttest design. Data collection tools included observation, clinical interview, and a battery of assessment instruments (Panic Attack Scale, Psychosomatic Disorders Scale, Suggestibility Scale, and Positive Thinking Scale). The results indicated that self-suggestion contributes to the reduction of panic attacks and some accompanying psychosomatic disorders. Moreover, the strategy aids in modifying cognitive representations related to panic attacks and the associated psychosomatic symptoms. The study also found that the level of suggestibility influences the individual's responsiveness to the self-suggestion strategy in reducing panic attacks and associated psychosomatic disorders. These effects were observed in most cases, though they remain dependent on several factors such as the individual's commitment to practice and the support of their social and psychological environment.
Keywords: Panic Attack, Psychosomatic Disorders, Suggestibility, Self-suggestion, Adolescence.