EARLY MALADAPTIVE COGNITIVE SCHEMAS AND THE ISSUE OF INDIVIDUATION-AUTONOMY AMONG HIGHLY GIFTED ADOLESCENTS SUFFERING FROM PSYCHOGENIC EATING DISORDER - A PROJECTIVE ANALYTICAL-COGNITIVE STUDY OF CASES PARTICIPATING IN MSILA’S GENUISES CENTER - المخططات المعرفية المبكرة الغير متكيفة وإشكالية التفرد - استقلالية لدى المراهقين المتفوقين عقليا يعانون من اضطراب أكل نفسي المنشأ - - دراسة إسقاطية تحليلية - معرفية لحالات مشاركة في مركز العباقرة بمسيلة

Abstract

Abstract: Highly gifted adolescents represent a distinct group characterized by exceptional cognitive abilities, yet they often face complex developmental and psychological challenges that hinder the optimal expression of their potential. Among the most prominent of these challenges are difficulties in social and emotional adjustment, compounded by the pressure of high expectations from their environment. Such conditions may contribute to the development of early maladaptive cognitive schemas dysfunctional thought patterns rooted in adverse childhood experiences which significantly influence self-perception and interpersonal relationships, and often result in emotional dysregulation. Within this context, the issue of individuation and autonomy emerges as a central developmental task during adolescence. Gifted individuals frequently experience internal conflict between the desire for self-determination and the need for acceptance and support from others. When these struggles intersect with the psychological pressures of giftedness, the risk of developing psychogenic eating disorders increases. These disorders often serve as symbolic expressions of inner conflict and a perceived loss of control. Our study aims to shed light on early maladaptive cognitive schemas and the issue of individuation-independence in highly gifted adolescents suffering from psychogenic eating disorder through a clinical, projective, and analytical-cognitive study. To achieve this, we utilized: Clinical interviews, Projective tests, including the Rorschach test and the Thematic Apperception Test (TAT), Jeffrey Young’s Maladaptive Cognitive Schemas Scale, The Psychogenic Eating Disorder Scale, which we applied to 3 cases at Msila’s Geniuses center. Our findings led to the identification of dominant early maladaptive schemas especially emotional deprivation, social isolation, unrelenting standards, and defectiveness/shame across all three cases. These schemas strongly influenced self-image, emotional regulation, and relationships, and were closely linked to disordered eating behaviors as coping mechanisms. Projective tests revealed identity confusion, reliance on primitive defenses, and disrupted ego boundaries, indicating a fragile sense of autonomy and dependence on external validation. Despite high cognitive ability, the adolescents showed deep psychological vulnerability, suggesting that maladaptive schemas significantly impair both emotional development and the individuation-autonomy process. Key words: early maladaptive cognitive schemas, the issue of individuation- autonomy, highly gifted adolescents, psychogenic eating disorder. ملخص الدراسة: يعد المراهقون المتفوقون عقليًا فئة متميزة تتمتع بقدرات معرفية استثنائية، إلا أنهم يواجهون تحديات نمائية ونفسية معقدة تعيق في كثير من الأحيان استثمار قدراتهم بالشكل الأمثل. ومن بين أبرز هذه التحديات صعوبات التكيف الاجتماعي والانفعالي، بالإضافة إلى الضغوط العالية الناتجة عن التوقعات المرتفعة من المحيط. قد تسهم هذه الظروف في نشوء المخططات المعرفية المبكرة غير المتكيفة، وهي أنماط فكرية غير وظيفية تتجذر في تجارب سلبية خلال مرحلة الطفولة، وتؤثر بشكل عميق على إدراك الذات والعلاقات مع الآخرين، وغالبًا ما تؤدي إلى اختلال في التنظيم الانفعالي. وفي هذا السياق، تبرز إشكالية التفرد والاستقلالية كمهمة نمائية محورية في مرحلة المراهقة، حيث يعيش المتفوقون صراعًا داخليًا بين الرغبة في تحقيق الاستقلال الذاتي والحاجة إلى القبول والدعم من الآخرين. وعندما تتقاطع هذه الصراعات مع الضغوط النفسية المرتبطة بالتفوق العقلي، تزداد احتمالية تطور اضطرابات الأكل نفسية المنشأ، والتي غالبًا ما تعبّر عن صراعات داخلية وشعور بفقدان السيطرة. تهدف دراستنا إلى تسليط الضوء على المخططات المعرفية المبكرة غير المتكيفة وإشكالية التفرد-الاستقلالية لدى المراهقين المتفوقين عقليًا المصابين باضطراب الأكل نفسية المنشأ، من خلال دراسة إكلينيكية إسقاطية تحليلية-معرفية. ولتحقيق ذلك، اعتمدنا على المقابلة الإكلينيكية، والاختبارات الإسقاطية بما في ذلك اختبار الرورشاخ واختبار تفهم الموضوع (TAT)، بالإضافة إلى مقياس المخططات المعرفية غير المتكيفة لجيفري يونغ، ومقياس اضطراب الأكل نفسي المنشأ. وقد تم تطبيق الأدوات على ثلاث حالات من مركز العباقرة بولاية المسيلة. وقد قادتنا نتائج الدراسة إلى تحديد مخططات معرفية مبكرة غير متكيفة سائدة—وخاصة مخطط الحرمان العاطفي، العزلة الاجتماعية، المعايير الصارمة، والعيب/الخزي—عبر الحالات الثلاث جميعها. لقد أثرت هذه المخططات بشكل كبير على صورة الذات، وتنظيم المشاعر، والعلاقات، وارتبطت ارتباطًا وثيقًا باضطرابات الأكل التي ظهرت كآليات للتكيف. كشفت الاختبارات الإسقاطية عن وجود تشوش في الهوية، واعتماد على دفاعات بدائية، واضطراب في حدود الأنا، مما يشير إلى هشاشة في الإحساس بالاستقلالية واعتماد قوي على التقدير الخارجي. وعلى الرغم من القدرات المعرفية العالية، فقد أظهر المراهقون هشاشة نفسية عميقة، مما يشير إلى أن المخططات غير المتكيفة تؤثر بشكل كبير على النمو العاطفي وتُضعف عملية التفرد والاستقلال. الكلمات المفتاحية: المخططات المعرفية المبكرة غير المتكيفة، إشكالية التفرد-الاستقلالية، المراهقون المتفوقون عقليًا، اضطراب الأكل نفسي المنشأ.

Description

Keywords

Citation

Collections