اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو امتحان تقييم المكتسبات لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي
Loading...
Date
2025-07-20
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة محمد بوضياف -المسيلة
Abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو تقييم المكتسبات لدى تلاميذ السنة الخامسة  ابتدائي -دراسة ميدانية ببعض ابتدائيات مدينة المسيلة- اعتمدنا المنهج الوصفي التحليلي في كل مجريات الدراسة، واخترننا أسلوب الحصر الشامل بتطبيق الدراسة على جميع مفردات مجتمع الدراسة والبالغ  عدده (100) أستاذا وأستاذة، كما تم اعداد استبيان بغرض جمع البيانات،  وللتحقق من صحة الفرضيات استخدمنا الأساليب الإحصائية  التالية (  التكرارات،  المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، النسب المئوية)  وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
-اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو تقييم مكتسبات مرحلة التعليم الابتدائي تتراوح بين الممتازة والضعيفة حسب طبيعة كل مؤشر. 
-طرق بناء اختبار تقييم المكتسبات يتطابق إلى حد ما مع الأهداف المرجوة منه من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي.
-تتوفر الوسائل اللازمة لتطبيق تقييم المكتسبات من وجهة نظر أستاذة التعليم الابتدائي.
-اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو توافق نتائج التلميذ مع قدراته ايجابية.
-تطبيق تقييم المكتسبات يكفي لانتقال التلميذ الى مرحلة التعليم المتوسط بنجاح من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي.
الكلمات المفتاحية: تقييم المكتسبات، الاتجاهات، مرحلة التعليم الابتدائي، أستاذ التعليم الابتدائي.
Abstract :
The study aimed to explore the attitudes of elementary school teachers toward the assessment of learning outcomes among primary school pupils. This was a field study conducted in selected elementary schools in the city of M’sila. The descriptive-analytical method was adopted throughout the research process. A comprehensive survey approach was used by applying the study to all members of the research population, which consisted of 100 male and female teachers.
A questionnaire was developed for data collection. To test the hypotheses, the following statistical methods were used: frequencies, arithmetic means, standard deviations, and percentages.
The study yielded the following results:
•	Teachers' attitudes toward the assessment of learning outcomes in primary education range from excellent to weak, depending on the nature of each indicator.
•	The methods used to design learning assessment tests somewhat align with their intended objectives from the teachers’ perspective.
•	The necessary resources for implementing learning outcomes assessment are available from the point of view of elementary school teachers.
•	Teachers’ attitudes toward the alignment between students' results and their abilities are positive.
•	From the teachers’ perspective, applying learning outcomes assessment is sufficient for students to successfully transition to middle school.
Keywords: Learning Outcomes Assessment, Attitudes, Primary Education Stage, Elementary School Teachers