استراتيجيات تعامل الأساتذة مع التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية من وجهة نظر الأساتذة دراسة ميدانية بثانويتي بلدية بن سرور-المسيلة-

Loading...
Thumbnail Image

Date

2025-07-23

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة محمد بوضياف -المسيلة

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على استراتيجيات تعامل الأساتذة مع التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية من وجهة نظر الأساتذة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم اعتماد المنهج الوصفي، كما تم تطبيق أداة الاستبيان المصممة من طرف الطالبة فاطمة جميل عبد الله صوص على عينة مكونة من (70) أستاذا وأستاذة يدرسون بالمرحلة الثانوية، وبعد المعالجة الإحصائية بالاعتماد على الحزمة الإحصائية (spss) في نسخته 21 أسفرت النتائج عما يلي: - يوجد اختلاف في ترتيب استراتيجيات تعامل الأساتذة مع التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية من وجهة نظرهم وهذا الاختلاف لصالح البعد الرابع (دينامية الجماعة). - يطبق الأساتذة الاستراتيجية الوقائية للتعامل مع التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية من وجهة نظرهم بدرجة قليلة جدا. - يطبق الأساتذة الاستراتيجية البنائية (الإثرائية) للتعامل مع التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية من وجهة نظرهم بدرجة قليلة جدا. - يطبق الأساتذة استراتيجية التركيز على الفرد للتعامل مع التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية من وجهة نظرهم بدرجة قليلة جدا. - يطبق الأساتذة استراتيجية دينامية الجماعة للتعامل مع التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية من وجهة نظرهم بدرجة قليلة جدا. الكلمات المفتاحية: استراتيجيات تعامل الأساتذة مع المتفوقين، المتفوقين دراسيا، المرحلة الثانوية. Abstract : This study aimed to identify the strategies used by teachers to interact with academically gifted students at the secondary school level from the teachers' perspective. To achieve the study’s objectives, the descriptive method was adopted, and a questionnaire tool was applied to a sample consisting of (70) male and female teachers teaching at the secondary level. After statistical processing using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), version 21, the results were as follows: • There is a difference in the ranking of teachers’ strategies in dealing with academically gifted students at the secondary level, with this difference favoring the fourth dimension (group dynamics). • Teachers apply the preventive strategy to deal with academically gifted students at the secondary level to a very low degree. • Teachers apply the constructive (enrichment) strategy to deal with academically gifted students at the secondary level to a very low degree. • Teachers apply the individual-focused strategy to deal with academically gifted students at the secondary level to a very low degree. • Teachers apply the group dynamics strategy to deal with academically gifted students at the secondary level to a very low degree. Keywords: Teachers’ strategies in dealing with gifted students, academically gifted students, secondary school.

Description

Keywords

Citation

Collections