كفايات التعليم الإلكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Loading...
Date
2025-09-29
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Mohamed Boudiaf University of M'Sila
Abstract
الملخص :
بالعربية:
هدفت الدراسة إلى التعرف كفايات التعليم الإلكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، وكذا في إمكانية وجود فروق في كفايات التعليم الإلكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية حسب متغيرات الدراسة (الدرجة العلمية، الأقدمية في التدريس)، وذلك على عينة تكونت من (14) أستاذا، اختيروا بطريقة عشوائية، وانتهج الطالب الباحث المنهج الوصفي التحليلي، أما فيما يخص أدوات الدراسة فقد استخدم مقياس مكون من (49) فقرة، موزعة على 4 محاور، ثم الاستجابة عن هذه المحاور من خلال مقياس ليكرت الخماسي، و اعتمد الباحث في معالجته على برنامج الحزمة الإحصائيةSPSS .
وقد أظهرت نتائج الدراسة ما يلي :
- مستوى كفايات التعليم الإلكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية كان مرتفع.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كفايات التعليم الإلكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية تعزى لمتغير الدرجة العلمية (أستاذ محاضر أ، أستاذ التعليم العالي).
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كفايات التعليم الإلكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية تعزى لمتغير الأقدمية في التدريس (أقل من 5 سنوات، من5 إلى 10سنوات، أكثر من 10سنوات).
عنوان الدراسة : كفايات التعليم الإلكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
أهداف الدراسة :. تهدف الدراسة الحالية إلى:
- التعرف على مستوى كفايات التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية.
- التعرف على كفايات التعليم الإلكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية .
معرفة الفروق في كفايات التعليم الإلكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس وفقًا المتغيرات الدراسة (الدرجة العلمية– الأقدمية في التدريس)
التساؤل العام الدراسة:
هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كفايات التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية؟
التساؤلات الجزئية:
- ما مستوى كفايات التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية؟.
- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كفايات التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية تعزى إلى متغير الدرجة العلمية (أستاذ محاضر؛ أستاذ التعليم العالي)؟
- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كفايات التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية تعزى إلى متغيرالاقدمية في التدريس من (أقل من 5 سنوات، من 5 - 10 سنوات؛ أكثر من 10 سنوات )؟
الفرضية العامة للدراسة:
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كفايات التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية.
الفرضيات الجزئية
- مستوى كفايات التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية مرتفع.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كفايات التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية تعزى إلى متغير الدرجة العلمية .
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كفايات التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية تعزى إلى متغير الأقدمية في التدريس.
المنهج المتبع في الدراسة : الوصفي التحليلي.
الأدوات المستخدمة في الدراسة
استمارة استبيان
الكلمات المفتاحية
بالعربية: الكفاية- التعليم الإلكتروني – عضو هيئة التدريس .
جاء هذا البحث في فصول:
جاء هذا البحث في فصول:
- الجانب المنهجي: ويشمل: الفصـــل الأول : ( الإطار العام للبحث ).
- الجانـب الـنظري: ويشمل
- الفصل الثاني: كفايات التعليم الإلكتروني.
- الفصل الثالث: أعضاء هيئة التدريس.
- الجانب الـتطـبـيقي: ويشمل
- الفصل الرابع: خصصه الباحث لعرض منهجية الدراسة من عينة وأدوات بحث ومعالجة إحصائية
- الفصل الخامس لعرض و تحليل ومناقشة النتائج
- الفصل السادس الخاص الاستنتاجات والاقتراحات.
من أهم النتائج التي توصل إليها الباحث :
- مستوى كفايات التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية مرتفع.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كفايات التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية تعزى إلى متغير الدرجة العلمية .
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كفايات التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية تعزى إلى متغير الأقدمية في التدريس.
أهم التوصيات:
- يجب على الباحثين القيام بإجراء المزيد من الدراسات والبحوث لمعرفة الصعوبات التي تواجه أعضاء هيئة التدريس في منصات التعليم الإلكتروني.
Searchlight in English
Faculty Institute of Sciences and Sports and Technical and PhysicalActivities Department: Order No:.........................................................
No. d 'registration : 09095064056
Searcher : ABD ELDJABBAR MOKRANE
Publicly supported on :29/09/2025
Title of the thesis (dissertation): E-learning competencies among faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities
Language of the thesis: Arabic
Model of the thesis: Master
Country: REPUBLIC OF ALGERIA-M'SILA
University: University of M'sila
Surname and first name of the supervisor
Grade: BADR EDDINE BOUSSAG
Lecturer Number of pages: 79
Option: (Word*PDF)
Summary:
The study aimed to identify the e-learning competencies of faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities, as well as the possibility of differences in the e-learning competencies of faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities according to the study variables (academic degree, seniority in teaching), on a sample consisting of (14) professors, who were chosen randomly, and the student researcher adopted the descriptive analytical approach As for the study tools, he used a scale consisting of (49) items, distributed over 4 axes, then responded to these axes through the five-point Likert scale, and the researcher relied in his treatment on the SPSS statistical package program.
The results of the study showed the following:
- The level of e-learning competencies among faculty members at Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities was high.
- There are no statistically significant differences in e-learning competencies among faculty members at Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities attributed to the academic degree variable (Lecturer A, Professor of Higher Education).
- There are no statistically significant differences in e-learning competencies among faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities attributed to the variable of seniority in teaching (less than 5 years, from 5 to 10 years, more than 10 years).
Title of the study: E-learning competencies among faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities
The purpose of the study:
The current study aims to:
- Identifying the level of e-learning competencies among faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities.
- Identifying the e-learning competencies of faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities.
Knowing the differences in e-learning competencies among faculty members according to study variables (degree– and seniority in teaching)
Problem:
Are there statistically significant differences in e-learning competencies among faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities?
- What is the level of e-learning competencies among faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities?
- Are there statistically significant differences in the e-learning competencies of faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities attributed to the academic degree variable (lecturer; professor of higher education)?
- Are there statistically significant differences in the e-learning competencies of faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities attributed to the variable of seniority in teaching from (less than 5 years, from 5 - 10 years; more than 10 years)?
Hypotheses:
-There are no statistically significant differences in the e-learning competencies of faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities.
-The level of e-learning competencies among faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities is high.
-There are no statistically significant differences in the e-learning competencies of faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities attributable to the academic degree variable.
-There are no statistically significant differences in the e-learning competencies of faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities attributed to the seniority variable in teaching.
Key words : Competency - e-learning – faculty member.
The most important results achieved are:
- There are no statistically significant differences in the e-learning competencies of faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities.
- The level of e-learning competencies among faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities is high.
- There are no statistically significant differences in the e-learning competencies of faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities attributable to the academic degree variable.
- There are no statistically significant differences in the e-learning competencies of faculty members at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities attributed to the seniority variable in teaching.
Top recommendations:
-Researchers should conduct more studies and research to find out the difficulties facing faculty members in e-learning platforms.
Description
Keywords
الكفاية, التعليم الإلكتروني, عضو هيئة التدريس